Ce se întâmplă dacă asigurătorul intră în faliment?
„Sperăm să nu se mai întâmple. Am avut câteva falimente majore, iar piaţa este curăţată momentan. Dacă s-ar mai întâmpla, avem Fondul de Garantare al Asiguraţilor. În momentul în care ar fi o daună de plătit iar asigurătorul nu mai poate să facă faţă, Fondul de garantare al asiguraţilor preia toate obligaţiile acestuia”, declară Călin Rangu, Director, Direcţia de Protecţie a Consumatorului în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Tot el explică şi paşii care trebuie urmaţi în caz că un consumator se confruntă cu o astfel de situaţie. În primul rând, trebuie depusă o cerere în legătură cu paguba produsă, pentru constatarea acesteia. Fondul de Garantare al Asiguraţilor va numi un constatator care va analiza dosarul, iar consumatorul trebuie să depună o cerere pentru suma de bani care trebuie plătită. Mai departe, spune Călin Rangu, „urmează procedura, care, din păcate, durează destul de mult, câteva luni. La Astra a durat şi un an până s-au făcut plăţile. A fost un volum foarte mare de dosare, iar procesarea lor a durat mult”.
În cazul în care un asigurator intră în faliment, Fondul de Garantare trebuie să reia toate procesele de evaluare a daunelor, derulând practic o reinstrumentare totală a tuturor dosarelor de daună.
Cât priveşte perioada medie de timp în care un consumator îşi recuperează banii pentru o daună auto, Călin Rangu spune că se dorește ca plata să se facă într-un interval cât mai scurt, însă atrage atenția că acest lucru depinde și de volum. Reprezentantul Direcţiei de Protecţie a Consumatorului în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară povesteşte că au fost cazuri cu sute de mii de dosare de instrumentat:
„Au fost asigurători cu câte un milion de poliţe. Au fost şi asigurători foarte mici care au dat faliment, iar acolo lucrurile s-au rezolvat foarte repede. Dar nu există un şablon. Fondul de garantare îşi desfăşoară activitatea pentru a plăti cât mai repede. Nu sunt probleme de bani, sunt lichidităţi”.