600 000 de persoane au beneficiat de ordonanța guvernamentală care reglementează moratoriile legale
Tribuna Consumatorilor: Cum apreciați că va evolua acum comportamentul consumatorilor, după ce sfârșitul pandemiei ar fi adus în mod normal un boom al consumului, dar războiul aduce de fapt noi necunoscute și o stare de agitație?
Liviu Foneghen: Doresc să mulțumesc Tribunei Consumatorilor, cu care noi avem o colaborare permanentă, dar și antevorbitoarei mele, doamna Mihaela Ștefan, care a vorbit atât de furmos despre comunicare. Eu aș fi vrut să fac pledoaria pentru comunicare, discuție, dialog, pentru disponibilitate pentru compromis.
Referitor la comportament, nu avem informații directe despre ce produse financiare sunt cele mai cumpărate acum. Cu ajutorul nostru consumatorii își rezolvă problemele apărute cu băncile și IFN-urile, adică toți agenții monitorizați sau supravegheați, reglementați de Banca Națională a României. Însă îmi aduc aminte că am primit aceeași întrebare și la debutul pandemiei: poate CSALB să rezolve problemele care sigur vor apărea? La momentul respectiv, când a apărut ordonanța guvernamentală care reglementa moratoriile legale, ne-am simțit cumva ușurați. De această ordonanță au beneficiat aproximativ 600 000 de persoane. La CSALB au ajuns persoanele care fie nu s-au încadrat în condițiile prevăzute de ordonanța respectivă (de exeemplu să nu aibă restanțe în prelabil), fie și-au dorit mai mult decât o simplă amânare a ratelor. Noi am comunicat că o simplă amânare ar fi dus la comprimarea ratelor în perioada următoare, când rata urma să crească. Cei care au ajuns la CSALB au prins mesajul nostru și au dorit mai mult decât o simplă amânare: ei au dorit o renegociere a contractului pentru toată perioada contractuală, nu doar pentru 3, 6 sau 9 luni de zile. Acesta a fost mesajul care și-a atins intenția la momentul respectiv. Acum avem această provocare nouă – așteptăm să vedem care va fi reacția statului. (fragment din dezbaterea publică ,,Fii un consumator informat,, 15 martie 2022 )