Care sunt paşii de urmat în cazul unui incident auto?
„Din punctul de vedere al daunei de maşină, dacă un consumator are un accident, în trei zile trebuie să facă constatarea, să solicite asiguratorului să trimită un constatator fie acolo unde se află maşina, fie într-un loc agreat de comun acord”, declară că Călin Rangu, Director, Direcţia de Protecţie a Consumatorului în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
După cele trei zile, consumatorul trebuie să depună o cerere de despăgubire, iar asigurătorul are 30 de zile să o soluţioneze.
„Sperăm ca asigurătorii să soluţioneze mai rapid dosarul; termenul de plată este de 10 zile, după ce asiguratorul a confirmat sau nu. Dacă nu a confirmat, trebuie să spună motivele. Şi trebuie să spună suma pe care o acordă”, spune Călin Rangu.
Dacă un consumator nu este de acord cu soluţia oferită de asigurator, „are dreptul să escaladeze această problemă. Dar dacă totul decurge normal, termenul maxim ar fi de 40 de zile. În mod normal, cred că 20 de zile ar fi un termen mediu al pieţei în acest moment.
Principalele daune sunt pe zona auto, cel puţin ca petiţii adresate către ASF, alte aspecte incorecte sunt textele unor clauze care fac referire la piese”, afirmă reprezentantul Direcţiei de Protecţie a Consumatorului din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Călin Rangu mai spune că sunt contracte în care se menţionează că sunt despăgubite piese de origine; doar că această exprimare poate face referire la mai multe categorii de calitate; „iar la o asigurare CASCO te aştepţi ca piesele să fie noi, dar <de origine> înseamnă mai multe niveluri”.
Directorul Direcţia de Protecţie a Consumatorului din cadrul ASF punctează că ar trebui să se specifice foarte clar despre ce nivel este vorba, „pentru că, atunci când ai semnat şi ai dat un ban, să ştii ce piese ţi se pun. Această practică este incorectă şi poate avea un caracter abuziv, din pricina faptului că îl poate înşela pe consumator. Pot fi piese aftermarket, făcute în China, care este posibil să aibă şi ele certificat, adică nu este ilegal să le folosească. Dar când tu ai încheiat o poliţă, te aştepţi ca maşina ta să beneficieze de cele mai bune piese, nu de cele mai ieftine piese, pentru ca asiguratorul să-şi reducă cheltuielile”.
Călin Rangu spune că este normal şi pentru asigurator să-şi reducă cheltuielile, dar trebuie să o facă într-un mod transparent. „Dacă ai semnat o poliţă şi scrie acolo că se vor folosi piese de categoria a patra, ai ştiut şi ai semnat, este înţelegerea părţilor, trebuie respectată de ambele părţi. Dar dacă nu eşti informat corect, este o practică incorectă a asiguratorului să beneficieze de astfel de clauze”, conchide Călin Rangu.