fbpx
Educatie

Sustenabilitatea, o condiție pentru a face business în viitor

Sustenabilitatea, o condiție pentru a face business în viitor

Indiferent dacă vorbim despre industrie, agricultură, administrație sau învățământ, companiile și instituțiile românești sunt oblligate să mizeze pe tehnologiile sustenabile, de viitor, dacă vor să atragă capital și să se dezvolte în orizontul următorilor 10 ani.

Conform unei analize lansate de Factory 4.0 și Frames., trebuie să trecem urgent de la hârtie la digital, de la o economie preponderent manufacturieră, de la dependența de resursele clasice către noile tehnologii, modele de business și tehnologii sustenabile, precum energia verde, automatizarea și exploatarea resurselor de viitor, precum grafitul.

A patra revoluție industrială se caracterizează prin digitalizare, robotizare, inovație și reconversie profesională, însă România este prea puțin pregătită pentru transformările semnificative și tot mai rapide prin care trece business-ul la nivel mondial.

Schimbări globale

,,Cele mai mari greșeli pe care le putem face este să considerăm actualul context al schimbării ca fiind unul obișnuit pe care l-am mai experimentat sau că ritmul schimbării este același cu tranzițiile prin care am mai trecut. Agenda publică este dominată în ultimii doi ani de tema pandemiei, dar în fundal se produc schimbări sistemice la nivel global.

Fără definirea și asumarea unei strategii cu obiective economice și sociale clare la nivel național, ne vom risipi în inițiative locale, insularizate care nu vor face decât să epuizeze resursele pe care le avem (inclusiv din PNRR) și să avem mici pete de performanță și succes.” afirmă Marius Hărătău, președintele FACTORY 4.0 Digital Innovation Hub.

De la asigurarea unui ecosistem de business mai suplu și mai eficient, în concordanță cu accelerarea proceselor economice, la schimbările semnificative ale paletei de produse și servicii, în concordanță cu modificarea cererii, companiile românești sunt practic obligate să se restructureze cu scopul de a dezvolta afaceri sustenabile.

,,De la exemple simple, precum eradicarea ambalajelor din plastic, la exemple complexe, precum reprofilarea industriei auto pe zona electrică și cea a propulsiei pe hidrogen – domeniu în care România riscă să rămână în urmă, economia se schimbă în jurul nostru cu o viteză tot mai mare, iar pașii către green economy se fac cu un ritm mai rapid decât se estima acum 10 ani’’, a mai spus acesta.

Unde se află industria din România?

Potrivit datelor Eurostat, România se află, în acest moment, pe unul dintre ultimele locuri din Europa la capitolul dezvoltare sustenabilă. Doar Bulgaria stă mai prost decât noi, în timp ce alte țări din regiune, precum Ungaria sau Polonia au făcut pași semnificativi și decisivi către viitor.

Avantajele competitive ale industriei românești din prezent – forță de muncă brută, ieftină, costuri operaționale mici – s-ar putea ca în următorii 10 ani să devină irelevante, pe fondul ,,revoluției digitale’’ prin care trece industria auto.

Potrivit analiștilor, pentru a rămâne competitivi pe piață, este crucial ca firmele românești, atât din zona producției de mașini cât și de subansamble, să își modernizeze rapid producția dar mai ales să-și asigure un loc în lumea autovehiculelor care încorporează un nou tip de valoare adaugată și chiar noi modele de business.

Domeniul energiei

Nici în domeniul energiei nu stăm mai bine. Deși avem, în teorie, un mix energetic optim față de alte țări, realitatea dovedește faptul că depindem în continuare de importurile de energie și gaze.

,,Dacă nu ne focusăm pe tehnologiile verzi, de la eolian la hidrogen și transport electric, în 10 ani vom deveni o economie depășită, necompetitivă, iar sancțiunile pentru poluare vor curge pe bandă rulantă’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Economia circulară

Potrivit analiștilor, mediul de business românesc este necesar să se orienteze către economia circulară, optimizarea resurselor existente, către o zonă de energii curate pentru a dezvolta afaceri sustenabile și a beneficia de finanțare la un nivel optim.

,,Altfel spus, dacă firmele românești își doresc să obțină, în următorii ani, finanțări semnificative, la costuri reduse, focusul trebui să fie pe astfel de proiecte sustenabile. Este o soluție optimă, mai ales că accesul firmelor românești la finanțare, prin mecanismele bancare clasice, este greoi, birocratic și extrem de costisitor comparativ cu alte țări. Alternativa oferită de acest nou trend în finanțarea business-ului poate fi o oportunitate de neratat’’, a declarat Adrian Negrescu.

Ce pot face antreprenorii?

În primul rând, trebuie să își revizuiască afacerea din perspectiva sustenabilității (ESG), pe toți cei trei pilonii – pe zona de amprentă de carbon (Environment), în zona de impact pe care îl are compania la nivel de societate (Social) și partea de guvernanță corporativă (Governance).

Al doilea lucru important este să se informeze privind legislația europeană aplicabilă domeniului său de activitate. Nu în ultimul rând, să dezvolte colaborarea cu parteneri, inclusiv cei financiar-bancari, preocupați de creșterea sustenabilității.

Sursa: www.retail-fmcg.ro

Back to top button