fbpx
Casă & Familie
În tendințe

  Dana Dima, vicepreședinte BCR, în dialog cu Adrian Negrescu, consultant financiar

Optimismul trebuie dozat bine! Odată cu scăderea inflației, crește apetitul de a lua credite noi –

Optimismul trebuie dozat bine! Odată cu scăderea inflației, crește apetitul de a lua credite noi –
Dana Dima


În ultimii ani am încercat să construim un model preventiv de acordare a creditelor. Atunci am
decis să credităm doar în moneda națională și cu dobândă fixă – Dana Dima


Peste 85% din producția de credite imobiliare este acordată cu dobândă fixă, iar creditele de
consum sunt acordate 100% cu dobândă fixă – Dana Dima


Recomandăm clienților să economisească cel puțin șase rate lunare, dacă nu chiar 2 ani!
Disciplina de a economisi constant îi va ajuta când trebuie să plătească constant rata – Dana
Dima


Trebuie să anulăm mitul că un român cu salariu mic nu poate economisi – Dana Dima


Când CSALB intervine în relația client-bancă, nivelul de soluționare devine mult mai calitativ –
Dana Dima


Încurajez românii să interogheze baza Biroului de Credit. Accesibilitatea la un credit nou scade
pe măsură ce ratele neplătite sunt expuse către întregul sistem bancar – Dana Dima


Dana Dima, vicepreședinte Banca Comercială Română, în dialog cu Adrian Negrescu, consultant
financiar și influencer

PODCAST: https://youtu.be/u2jiV1knfg4

Adrian Negrescu: Începem cu vești bune, ni se spunea de la Banca Națională că în a doua parte a anului
inflația ar urma să se tempereze și că, din această perspectivă, am trecut de acel vârf al creșterilor de
prețuri.
Video: https://youtube.com/shorts/_Kv70-mwTPA


Dana Dima: Acest lucru ar avea un impact pozitiv asupra costurilor pe care clienții le au atunci când au
accesat un credit, mai ales în dobândă variabilă. Dar trebuie să fim atenți, acest optimism trebuie dozat
bine, echilibrat, pentru că odată cu scăderea inflației probabil va crește și apetitul de a lua credite noi.


Adrian Negrescu: În momentul de față este greu pentru majoritatea celor care au credite pentru
locuință să își plătească ratele de pe o lună pe alta. Dobânzile au crescut foarte mult, mai este și
presiunea pe salariile din cauza inflației. Cum gestionează BCR această problemă sensibilă?
Video: https://youtube.com/shorts/4SlJPSZs9Gs


Dana Dima: De acum 10 am încercat să construim un model preventiv atunci când vorbim de acordarea
creditelor. Atunci am decis să credităm doar în moneda națională, în lei, și bine am făcut pentru că
schimbul valutar genera un stres suplimentar pentru clienți. În plus, moneda națională este stabilă. Ne
bucurăm că românii au înțeles că atunci când primești salariul în lei, este important să plătești creditul
tot în lei.
Video: https://youtube.com/shorts/jFGi3_DcKGo

O altă decizie luată acum câțiva ani a fost să credităm cu dobândă fixă, ceea ce a adus un confort
suplimentar pentru clienții noștri, mai ales în această perioadă volatilă. Peste 85% din producția de
credite imobiliare – produsul standard al Băncii Comerciale Române – este acordată cu dobândă fixă, iar
creditele de consum sunt acordate 100% cu dobândă fixă. Ne-a fost greu să explicăm acum ceva timp de
ce o dobândă fixă poate fi un sprijinin, mai ales în momente de volatilitate, dar astăzi putem să vorbim
despre un portofoliu sănătos și despre clienți care nu sunt afectați de această modificare de piață.
Video: https://youtube.com/shorts/i74GbOoVc40


Încercăm să le explicăm clienților că înainte de a accesa un credit este important să pună deoparte acea
sumă pe care urmează să o plătească. Recomandăm clienților să economisească cel puțin șase rate
lunare, dacă nu chiar 2 ani! Această rezervă va crea o disciplină. Ceea ce ne lipsește, în general, este
disciplina de a economisi constant, acest lucru ajutându-ne și când trebuie să plătim constant o sumă de
bani.


Adrian Negrescu: De regulă când românii își cumpără o casă, o mașină, sunt foarte optimiști în legătură cu veniturile lor viitoare. Cum gestionați acest optimism și cum transmiteți semnalele de alarmă?
Video: https://youtube.com/shorts/e4NlC2cCZjE


Dana Dima: Anul trecut am pornit un program, prin care oferim un diagnostic financiar gratuit clienților
noștri, în unitățile bancare BCR, împreună cu consilierii noștri. Practic, construim un plan financiar foarte
simplu, pe mai mulți ani. Ne gândim împreună cu clienții care sunt posibilele evenimente care pot
apărea în viața fiecăruia: boală, educație, investiții pe care trebuie să le facem. Pur și simplu discutăm
despre obiectivele fiecărei familii pe termen mediu și lung. Peste 60 de mii de clienți deja au acceptat
acest diagnostic financiar gratuit și au construit împreună cu noi obiectivele pe termen lung.


Adrian Negrescu: Inflația a fost o lecție dură pentru toată lumea, banii ținuți la saltea s-au devalorizat și
se vor devaloriza în continuare și trebuie să învățăm să ne ținem banii în depozite și în instrumente care
să producă, la rândul lor, un randament.


Dana Dima: Aș putea spune că această piramidă a vieții se contruiește mai întâi printr-un fond de
rezervă, acele 6 luni în care punem banii deoparte, poate chiar mai mult, apoi un nivel de protecție și aici
ne gândim la evenimente speciale care pot apărea în viața noastră și putem să ne protejăm. Vârful
piramidei este când începem să investim. Pentru zona de protecție de care vorbeam avem un pachet de
produse de asigurare foarte larg, pornind de la asigurările simple ale bunurilor din jurul nostru, până la
asigurări de venit, de sănătate, de invaliditate. Observăm că apetitul oamenilor de a apela la un produs
de asigurare este crescut. Protecția nu este doar a ta ca persoană care accesezi un credit, ci și a celor din
jurul tău.
Video: https://youtube.com/shorts/DEIDfacpzTo
Noi lucrăm la anularea mitului care spune că atunci când ai un salariu mic nu poți economisi. Există
produse de economire de 100 de lei care îți oferă șansa ca în câțiva ani să ai câteva mii de lei deoparte și
cu un randament echilibrat. Trebuie să anulăm acest mit că un român care are un salariu mic sau un
venit mic nu poate economisi.

Adrian Negrescu: Interviul acesta îl purtăm în sediul CSALB, o instituție care vine să sprijine atât clienții
cât și băncile pentru a avea o relație normală, chiar și atunci când intervin evenimente care ne pot afecta viața de zi cu zi. Cum gestionați negocierile cu consumatorii în cadrul CSALB?


Dana Dima: În strategia noastră sprijinim concilierea, soluționarea amiabilă cu clienții noștri. Relația pe
care am dezvoltat-o pe termen lung cu CSALB ne oferă încredere în profesionalismul și obiectivitatea cu
care reprezentanții Centrului tratează fiecare caz în parte. Pentru noi contează foarte mult să găsim
soluții suplimentare pentru clienți, personalizate în funcție de situația financiară a fiecăruia. De câțiva
ani, de la înființarea CSALB am definit un proces prin care promovăm concilierea încă de la acordarea
creditului.
Video: https://youtube.com/shorts/S2r3MX80sgY


În momentul în care apar întrebări despre evoluția creditului și a costurilor, îndrumăm clienții către
Centru. De foarte multe ori atunci când clienții s-au adresat Centrului, s-au întors către bancă și au spus:
“Da, acesta este procesul corect! Acest proces de decizie este unul corect și chiar dacă la început
informațiile financiare nu au fost clare și transparente, în urma acestor discuții cu specialiștii Centrului,
ne-am clarificat”. Când CSALB intervine în cadrul procesului, nivelul de soluționare devine mult mai
calitativ.
Video: https://youtube.com/shorts/RJpiCkMZq30


Adrian Negrescu: Și este un proces foarte simplu: depui o cerere, inclusiv online, și cu ajutorul experților
și cu reprezentanții băncii, stabilești clar care sunt problemele în relația cu banca, dacă poți sau nu poți
să-ți plătești rata, dacă ai perspectiva de a-ți îmbunătăți modul de plată. Sunt lucruri care fac și
determină ca această relație să continue și să nu se ajungă în justiție!


Dana Dima: Să ajungi în instanță nu face decât să genereze cheltuieli, eforturi, emoții negative care până
la urmă denaturează relația cu un client. Video: https://youtube.com/shorts/OAtd9oos80o

Încurajez românii să interogheze și baza Biroului de Credit pentru că acolo sunt raportate toate eventualele discrepanțe care pot apărea în plata creditului. Apoi să-și creeze o disciplină din a nu ajunge în Biroul de Credit din moment ce accesibilitatea la un credit nou scade pe măsură ce numărul de rate neplătite sunt expuse către întregul sistem bancar.


Adrian Negrescu: Care ar fi profilul clientului BCR pe zona de credit imobiliar în momentul acesta?
Putem vorbi de un profil anume?


Dana Dima: Media de vârstă la care un client își dorește să cumpere o casă este undeva la 30-35 de ani.
Dar există și clienți care datorită creșterii numărului membrilor familiei doresc extinderea spațiului
locativ în care trăiesc și atunci achiziționează o locuință nouă cu un spațiu mai mare. În acest caz vorbim
de o vârstă medie de 45 de ani. Acum câțiva ani media de vârstă era mai scăzută. Un rol în acest fapt îl
au și mediul antreprenorial sau cel corporatist. Astăzi tinerii se gândesc întâi unde vor lucra și cât timp
vor sta în acel loc. În plus, a crescut mobilitatea angajaților, iar activitatea la distanță s-a amplificat odată
cu pandemia.


Adrian Negrescu: Putem spune că asistăm la o criză la nivel bancar internațional? Am văzut falimentele
din SUA la niște bănci de investiții, care au un grad ridicat de risc. Este România o țară sigură din
perspectiva sistemului bancar?

Dana Dima: Suntem obișnuiți să avem astfel de provocări. Sistemul bancar românesc este solid.
Perioada 2008-2009 și tot ce s-a întâmplat după, ne-a învățat să fim foarte stricți în regulile pe care le-
am aplicat, astfel încât stabilitatea, fortăreața aceasta a balanței și bilanțului bancar să fie una solidă.

Back to top button