Cu toţii ne-am regăsit, cel puţin o dată, în situaţia în care trebuie să alergăm prin aeroport pentru a prinde un avion. Se întâmplă, de obicei, atunci când nu putem ajunge direct la destinaţia dorită, fiind nevoiţi să alegem un traseu ce implică cel puţin o escală.
Ce înseamnă o conexiune?
Ce trebuie să avem tot timpul la noi, atunci când alegem un traseu cu escale?
Care sunt drepturile noastre, aşa cum sunt definite de către Uniunea Europeană?
O conexiune se referă la un bilet pe care există mai multe zboruri. Timpul alocat schimbării aeronavei diferă în funcţie de compania care operează zborul, aeroportul sau chiar terminalul. Dacă ambele segmente sunt operate de aceeaşi companie, aceasta se va asigura că ajungem la destinaţie, de obicei prin asigurarea unui loc într-o altă aeronavă.
De aceea, atunci când alegem un traseu ce include escale, este bine să ne asigurăm că avem cel puţin o oră la dispoziţie între zboruri în cazul unei destinaţii interne şi cel puţin 2 ore în cazul destinaţiilor internaţionale.
În cazul în care există două bilete, atunci nu putem vorbi despre o conexiune, ci despre un zbor combinat. Responsabilitatea de a ajunge la timp în aeronavă ne revine în exclusivitate.
Pierderea unei conexiuni poate însemna şi pierderea bagajului, prin urmare este important să avem tot timpul la noi câteva lucruri esenţiale: medicamente, articole de toaletă şi haine de schimb.
Potrivit normelor Uniunii Europene, se consideră întârziere situaţia în care zborul a fost amânat cu mai mult de 4 ore faţă de ora programată în cazul distanţelor de peste 3.500 de kilometri, cu mai mult de 3 ore în cazul distanţelor cuprinse între 1.500 şi 3.500 de kilometri, respectiv cu mai mult de 2 ore în cazul distanţelor mai mici de 1.500 de kilometri.
În oricare dintre situaţiile de mai sus, pasagerii au dreptul să primească o serie de facilităţi: mese şi băuturi răcoritoare, cazare la hotel, dacă este cazul (fiind incluse aici costurile de transfer şi posibilitatea de a efectua două apeluri telefonice).
În cazul în care zborul este amânat cu mai mult de 5 ore, avem dreptul la rambursarea contravalorii biletului în termen de cel mult 7 zile. Rambursarea se referă la biletul nefolosit precum şi la un eventual bilet folosit, în cazul în care acesta nu mai serveşte scopul iniţial – aşa cum ar fi un prim segment al unui drum cu escale.
De asemenea, putem primi anumite compensaţii dacă ajungem la destinaţia finală cu o întârziere de mai mult de 3 ore; acest caz este, însă, valabil doar dacă întârzierea nu a fost cauzată de circumstanţe extraordinare care nu au putut fi evitate, de pildă: vreme nefavorabilă, instabilitate politică, greve, riscuri de securitate.