Educatie
În tendințe

Cât de sustenabilă e sustenabilitatea?

În linia manifestărilor internaționale prilejuite de Ziua Internațională a Drepturilor Consumatorilor (15 martie), Tribuna Consumatorilor propune eveniment-dezbatere cu tema t de sustenabilă e sustenabilitatea?

Tema internațională aleasă de Consumers International pentru manifestările Zilei Consumatorilor 2025 este O tranziție justă către stiluri de viață durabile. Astfel, Tribuna Consumatorilor se alătură cu mândrie inițiativei internaționale, în tradiția ei de a ajuta ca vocile consumatorilor să fie auzite la toate nivelurile de guvernare, precum și de către întreprinderi, cu accent pe includerea și protejarea consumatorilor vulnerabili și cu venituri mici.

Desfășurat la Casa Universitarilor din București și înscriindu-se în tradiția Tribunei Consumatorilor de a celebra ziua de 15 martie cu manifestări denumite generic Fii un consumator informat! E important! (ajunse în 2025 la cea de-a patra ediție)evenimentul de anul acesta, numit t de sustenabilă e sustenabilitatea? se concentrează pe impactul pe care îl au asupra consumatorilor români noile reglementari UE referitoare la un stil de viață durabil.

Evenimentul va cuprinde două secțiuni:

 17 martie

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor

  • live streaming pe pagina de facebook Tribuna consumatorilor
  • conferință de presă
  • întrebări și răspunsuri
  • concluzii

18 martie

Workshopuri practice

  • upcycling textile cu designeri români
  • demonstrații de economie circulară
  • soluții creative anti-risipă

Sesiuni interactive

  • dialog consumatori-business
  • prezentarea de soluții inovatoare
  • exemple de bune practici

Evenimentul este organizat de Asociația Sută la Sută Românesc, în parteneriat cu ANPC și este susținut de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului României, precum și de Federația Patronală Română din Industria Alimentară Romalimenta, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) , Mastercard și Mondelez.

Masa rotundă din 17 martie s-a bucurat de invitați de prestigiu, Sebastian Hotca – Vicepreședinte ANPC, Stelian MATEI, Consilier superior, Guvernul României, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, Cristian Pelivan, Director executiv ARMO – Asociatia Română a Magazinelor Online, Dana Dobrescu, Manager comunicare România la Mondelez International, Comunicator de brand, Sabina Georgescu, fashion designer. Moderator a fost Dorin Chioțea, redactor-sef Libertatea.

Teme majore propuse:

– Tranziția spre stiluri de viață durabile

– măsuri de sustenabilitate luate de diferiți actorii economici și feedbackuri din partea consumatorilor

  • noi trenduri de consum evidențiate de măsurile de sustenabilitate

Invitații, împreună cu moderatorul, au dezbătut felul în care exigența sustenabilității și trendul sustenabilității influențează stilurile de consum al românilor în acest moment.

Sebastian Hotca a reinterat spriijinul oferit de ANPC fiecărui consumator în apărarea drepturilor sale, subliniind că interesul consumatorului și un tratament echitabil pentru consumatori se constituie în priorități absolute pentru ANPC.

Stelian Matei a prezentat felul în care se situează România în raport cu obiectivele de dezvoltare durabilă, care nu țin toate de schimbările climatice, ci în egală măsură de exigențe ale civilizației. În plus, au fost prezentare măsurile active care se iau acum la nivelul ministerului pentru o implementare reală și justă a măsurilor de sustenabilitate.

Cristian Pelivan a prezentat punctul de vedere al antreprenorilor în comerțul electronic și eforturile pe care ei le fac pentru a deveni și rentabili și sustenabili.

Dana Dobrescu a vorbit despre necesitatea de a comunica sustenabilitatea generațiilor tinere de consumatori, pentru care durabilitatea este deja un atu și un criteriu de selecție a produselor.

Sabina Georgescu a subliniat că trendul sustenabilității în fashion are nevoie de sprijin atât din partea creativilor, cât și al comunicatorilor și organizațiilor antreprenoriale.

Concluzia zilei a fost că ne permitem să fim sustenabili dacă înțelegem că acest lucru este în avantajul nostru în calitate de consumatori, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

18 martie

În premieră, anul acesta în cadrul evenimentului Fii un consumator informat! E important! Tribuna consumatorilor și-a propus organizarea unui workshop sau atelier practic pentru a demonstra modalități creative și accesibile de a evita risipa de textile.

Înainte de a arunca la gunoi un produs textil, generațiile mai vechi obișnuiau să se întrebe dacă nu se mai poate face ceva cu el în gospodărie. Aproximativ aceeași întrebare ne-o propunem pentru manifestarea din 18 martie, un workshop de modă sustenabilă și soluții de upcycling pentru textile.

  • Ghid va fi Alexandra Sandu, sustainable fashion designer.

Problematica abordată: soluții concrete pentru sustainable fashion accesibile oricărui consumator

cum cumpărăm responsabil – ce fel de piese alegem astfel încât să le purtăm durabil și să nu le

aruncăm după prima purtare – dialog, consiliere și exemple

cum transformăm piesele prin soluții originale de upcycling, ușor de realizat (cu exemplificări)

Urmăriți transmisia live pe canalui facebook Tribuna Consumatorilor.

Back to top button