State of Snacking, al treilea raport anual Mondelez Internațional este un studiu global care dezvăluie principalele tendințe în comportamentul consumatorilor de gustări din toată lumea
Prima concluzie este că din ce în ce mai multe deciziile de snacking ale consumatorilor țin seama de considerații în materie de mindfulness și well being.
Snackingul deține un rol din ce în ce mai important în alimentația zilei, în detrimentul meselor regulate – creșterea acestui rol este subliniată de-a lungul ultimilor trei ani. Dacă în 2019 se evidenția o creștere a creștere a rolului gustărilor de 5%, creșterea din 2021 a atins 64% – probabil sub efectele pandemiei.
Practic ceea ce se schimbă începe să fie chiar definiția a ceea ce înseamnă „snack“ „a lua o gustare“ sau „a lua masa“. În plus, consumatorii devin din ce în ce mai conștienți de faptul că mâncarea este atât o sursă de nutriție și plăcere, cât și o sursă de conectare socială și inspirație.
1 Dincolo de „gustare“
79% din respondenți declară că definiția lor despre ceea ce este o gustare a evoluat în ultimii trei ani.
86% afirmă că „Este important pentru mine să am controlul asupra alegerilor mele alimentare, cum ar fi dimensiunea porțiilor și ingredientele folosite“
64% preferă să mănânce mai multe mese scurte de-a lungul zilei, în detrimentul clasicelor trei mese principale (o creștere de 5% față de 2019)
2 O plăcere accesibilă
80% din consumatori caută gustări care să îmbunătățească în același timp sănătatea fizică (80%) și emoțională (80%)
85% mănâncă pe zi cel puțin o gustare pentru subzistență și una pentru plăcere
88% sunt dispuși să recunoască faptul că „o dietă echilibrată poate include o mică indulgență pentru plăcere“
3 Comerț contextual
80% dintre respondenți se așteaptă să poată cumpăra gustări exact atunci când își doresc
55% spun că social media i-a inspirat să încerce o gustare nouă anul trecut
82% din respondenții generației Z sunt bucuroși să vadă mâncare pe social media, ca și 62% din totalitatea consumatorilor din toată lumea.
4 Sustenabilitate
Impactul asupra mediului este un criteriu de alegere pentru majoritatea consumatorilor, iar aici preocuparea numărul unu este reprezentată de existența unor ambalaje prietenoase cu mediul. 85% din consumatori cumpără sau ar vrea să cumpere de la companii care lucrează asupra impactului activității lor asupra mediului
O cercetare în 12 țări
Raportul State of Snacking 2021 a fost realizat în parteneriat cu The Harris Poll. Majoritatea respondenților din 12 țări spun că definiția lor despre ceea ce este un snack a evoluat în ultimii trei ani: include mai multe tipuri de mâncare, sau alimente diferite față de aceea ce obișnuiau să mănânce până atunci la o gustare și cuprinde mai multe ocazii de a mânca.
Cele mai puternice astfel de schimbări au fost evidențiate în Mexic (91%), Brazilia (91%), Indonezia (89%), China (84%), Statele Unite (84%) și India (83%).
Din ce în ce mai mulți consumatori înlocuiesc clasicele „mese“ cu gustări. 64% din ei relatează că înlocuiesc cel puțin o masă cu o gustare (față de numai 5% cum arătau datele pre-pandemice relatate în 2019). Efectul este mai pronunțat în rândul tinerilor (75% în rândul generației Z și 69% în rândul milenialilor).
Apetit pentru experiment
An după an, studiile Mondelez evidențiază o tendință de creștere a interesului consumatorilor pentru variație și experiment. Din ce în ce mai mulți consumatori sunt gata să încerce gusturi și consistențe noi. Recomandările cele mai influente vin din partea familiei și prietenilor. Sunt numeroși și consumatorii care au încercat gustările noi pe care le-au primit în dar.
Al doilea pilon de influență este social-media: mai mult din jumătate din respondenții din întreaga lume au spus că social media i-a inspirat să încerce o nouă gustare în ultimul an.
În America de Sud se evidențiază mai mult influența celor apropiați (familie, prieteni, persoane cunoscute direct), iar în Africa și Orientul Mijlociu contează mai mult gustările primite cadou.
Ce înseamnă hrana?
Consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de mai multe aspecte a ceea ce se numește hrană. Astfel studiul din 2021 subliniază că interesul lor este împărțit între procesul fizic de hrănire, aspectele mentale și aspectele emoționale ale momentului de snacking. În zonele orientale acest lucru este deosebit de marcant.
O altă zonă de interes este reprezentată de ambalaje, din ce în ce mai mulți consumatori manifestându-și preferința pentru ambalajele de o porție sau cu porții marcate.