fbpx
Educatie

Generația Z: portret în mișcare


Generația Z reprezintă peste 3 milioane de tineri ce au un impact profund atât în consum cât și în piața forței de muncă. Generația Z este practic următoarea care va deține supremația pe piața muncii. Nativi digitali, acești tineri li se par multor adulți mai degrabă exotici și de neînțeles – totuși numai din dialogul generațiilor se poate dezvolta durabil fiecare dintre membrii societății.

Proiectul Insights PulseZ derulat de VSFA este un barometru recurent și reprezentativ în rândul Gen Z (16-24 ani) prin care sunt surprinse: starea, comportamentul în online, comportamentul de consum, nevoile, preferințele ocupaționale, interesul pentru antreprenoriat, sustenabilitate, motivațiile în viața personală și cea profesională.

Scopul acestui proiect este de a sprijini organizațiile să se dezvolte prin acces la date și informații care le pot ajuta să ia decizii operaționale și de business.

Instrumentul ales a fost sondajul de opinie online, realizat cu ajutorul Panelului propriu MKOR, precum și administrat pe teren prin operatori.

Concluzii

În general, tinerii percep că există multe oportunități pentru ei și pentru cei din generația lor la acest moment, fiind astfel mulțumiți de viața lor de zi cu zi. În schimb, în ceea ce privește contextul global, Gen Z e mai degrabă nemulțumită de felul cum arată lumea.

Provocări zilnice

Dacă pentru cei mai tineri, cel mai probabil încă elevi, cea mai mare provocare o reprezintă gestionarea eficientă a timpului între muncă, studii și viața personală, tinerii activi pe piața muncii și / sau studenții resimt, mai degrabă, constrângerile financiare și provocările legate de gestionarea banilor (52%). Unul din trei tineri admite că se confruntă zilnic cu provocări legate de sănătatea mentală, precum anxietate sau depresie.

Strategii antistres

Muzica este principala armă antistress. (de aici se poate deduce influența mare pe care o au mesajele transmise muzical asupra acestei generații)

Aproximativ 4 din 10 tineri vorbesc cu un prieten sau cu un membru al familiei.

Activitățile relaxante precum cititul unei cărți, activitățile outdoor sau exercițiile de mindfulness și / sau yoga reprezintă modalități eficiente de reducere a stresului zilnic pentru aproximativ 15% din Gen Z.

AI

Tinerii sunt cei mai interesați de AI la 19-21 de ani, 44% dintre ei alocă zilnic de la mai puțin de o jumătate de oră până la câteva ore interacțiunilor cu AI.

60% dintre tinerii antreprenori au încorporat AI în viața lor zilnică, în timp ce mai puțin de o treime dintre elevi fac asta.

Sustenabilitate

Când aleg ceea ce vor cumpăra, 3 din 4 tineri sunt ghidați de raportul calitate-preț. Sustenabilitatea declarată și / sau responsabilitatea cu mediul influențează decizia de a cumpăra un produs pentru numai 2 din 10 tineri

Pentru a adopta un stil de viață sustenabil, tinerii sunt dispuși să își schimbe comportamentul obișnuit, în primul rând prin evitarea risipei de alimente, apă sau haine.

Educație și învățare

Aproape toți tinerii se declară implicați în cel puțin o activitate de dezvoltare personală sau profesională în ultimele 12 luni.

Cea mai frecventă activitate este una gratuită și accesibilă, respectiv vizionarea sau audierea online de interviuri, podcasturi și vloguri.

Numai o treime dintre tineri apelează și la resurse tradiționale, cum ar fi cărțile de specialitate, de dezvoltare personală sau cursuri și programe de training.

2 din 10 tineri interacționează cu un ChatBot pentru a crește profesional sau personal.

La 16-18 ani, tinerii sunt mai interesați să capete cunoștințe în domeniul de business, în timp ce interesul pentru domeniul dedicat dezvoltării personale este cel mai ridicat la 22-24 de ani.

Tinerii declară că folosesc, în medie, 4 surse de învățare. Din acestea, trei cele mai menționate sunt surse online: Google, YouTube și Podcasturile.

Google este cea mai populară sursă de învățare în rândul Gen Z, folosită de 59% dintre aceștia. 4 din 10 tineri apelează la YouTube atunci când vor să învețe despre ceva anume. Podcasturile sunt de interes mai mult pentru femei, cei din generația 22-24 ani, care locuiesc în mediul urban și pentru antreprenori.

În ciuda faptului că sunt considerați nativi digital, sursele tradiționale, cum ar fi profesorii, familia, prietenii și cărțile, rămân relevante pentru Gen Z în procesul de învățare, în detrimentul platformelor de socializare online ca TikTok sau Instagram, situație mai întâlnită pentru cei care sunt încă la școală (studenți, elevi).

Timp online

Tinerii sunt online aproape un sfert dintr-o zi obișnuită. Elevii sunt cei mai activi în online, în general. Femeile tind să petreacă mai mult timp pe telefon / tabletă și se uită mai mult la filme, seriale, însă sunt mai puțin interesate de jocuri video sau de AI. În schimb, jocurile video și AI-ul sunt folosite peste media eșantionului de bărbați și antreprenori.

Vizionatul filmelor online este asociat în mai mare măsură cu timpul petrecut cu familia sau prietenii, ceea ce înseamnă că pentru Gen Z această activitate trece drept activitate socială. În plus, interesul pentru conținutul narativ și pentru divertisment poate explica relația dintre filmele online și activități precum gamingul și cititul.

Gamingul este asociat și cu socializarea online cu prietenii. În era digitală, mulți tineri folosesc platformele de jocuri video care le permit să interacționeze cu prietenii în timp real sau să se alăture comunităților virtuale în care pot comunica și colabora. Prin intermediul rețelelor sociale și aplicațiilor de mesagerie, Gen Z poate discuta despre jocuri sau organiza sesiuni de joc în echipă*.

Cariera si succesul în viață

Jumătate dintre tinerii chestionați spun că au nevoie, în primul rând, de ambiție și muncă asiduă pentru a reuși în viață. Pentru 17% dintre ei, educația de calitate este un criteriu esențial al succesului. Lipsa resurselor financiare este principalul obstacol resimțit de Gen Z atunci când își dorește să deschidă o afacere sau să se dezvolte profesional.

Discrepanța dintre ceea ce învață la școală și realitatea business-ului sau a pieței muncii este al doilea obstacol, resimțit de 4 din 10 tineri, în special de antreprenori.

Statut ocupațional

4 din 10 tineri sunt angajați și 6% sunt antreprenori. Mai mult de jumătate din Gen Z sunt inactivi pe piața muncii, 12% declarând că sunt studenți sau elevi.

Tinerii Gen Z caută acele companii care oferă, în primul rând, un loc de muncă care să le placă și un pachet salarial care să îi mulțumească. Tinerii aplică la joburi care oferă flexibilitate, dar și oportunități de creștere și avansare în carieră și se arată puțin preocupați de politicile de sustenabilitate și responsabilitate socială ale companiei atunci când caută un loc de muncă.

 9% dintre tineri nu știu ce salariu să ceară atunci când aplică la un nou loc de muncă. Cei care știu ce salariu își doresc, estimează un salariu mediu așteptat de aproximativ 1.100 de euro. Bărbații și antreprenorii au așteptări salariale mai mari, în timp ce tinerii inactivi și-au coborât așteptările salariale cu 20 de procente față de media generației.

Gen Z e foarte nerăbdătoare când vine vorba de a urca pe scara ierarhică a companiei la care lucrează. În medie, tinerii se așteaptă să rămână în aceeași poziție un an până să fie promovați. În ceea ce privește schimbarea locului de muncă, tinerii sunt mai răbdători, estimând un număr mediu de 3 ani până să își dorească să își schimbe locul de muncă.

Un sfert din Gen Z se așteaptă să își găsească un alt job în mai puțin de 12 luni.

Evoluția cheltuielilor în ultimele 12 luni

Tinerii au resimțit inflația în buzunarul propriu pentru majoritatea cheltuielilor și au plătit mai mult, în medie, pentru 10 din 14 produse și servicii achiziționate. Gen Z a perceput mai acut cheltuielile importante pentru această vârstă, față de populația generală, mai ales costurile asociate distracției cu prietenii.

Pentru a gestiona mai bine cheltuielile, tinerii și-au ajustat comportamentele de cumpărare și consum. Dincolo de apetența ridicată pentru reduceri, reprezentanții Gen Z s-au orientat mai mult decât populația generală către branduri și produse mai accesibile (+15%). Gen Z tind să fie mai puțin dispusă decât restul generațiilor să adopte un comportament de reducere a consumului.

Principala sursă de informare

Motoarele de căutare reprezintă principala sursă de informare, fiind menționate de aproape jumătate dintre tineri. Metodele tradiționale de informare precum emisiunile / reclamele TV și emisiunile / reclamele radio nu au suficiente mențiuni pentru a apărea în top, fiind amintite de doar 12%, respectiv 7% dintre tineri.

În concluzie:

Generația Z consideră că succesul în viață se datorează mai mult ambiției și muncii și mai puțin mediilor sociale de proveniență. Totuși, 40% locuiesc împreună cu familia și apreciază că nu-și pot permite să înființeze un business din cauza costurilor ridicate.

72% sunt mai degrabă pesimiști cu privire la situația economică din ultimele 12 luni, iar 70% mai degrabă pesimiști cu privire la situația economică din următoarele 12 luni.

Tinerii generației Z au pretentii financiare mari, cerinte de flexibilitate și echilibrare a muncii cu timpul liber. Este o generație care nu se arată dispusă să consume mai putin, dar este gata să consume mai inteligent.

Informarea, dezvoltarea și acțiunea se desfășoară în cea mai mare parte online, deci pe această cale pot veni cele mai importante influențe asupra tinerilor generației Z.

Back to top button