fbpx
Educatie

Ce lasă în urmă pandemia

post covid

Un studiu realizat în ianuarie 2022 de Asociația din Grijă pentru Client pune în evidență măsurile care se iau post-covid

Studiul a fost realizat in luna Ianuarie de catre Asociația din Grijă Pentru Client în programul „Empatie sau indiferență?”, pe un eșantion de peste 220 de pacienți care prezintă afecțiuni Post Covid. Din studiu reiese că, după aproape doi ani de pandemie, trecerea prin boală nu va fi nici pe departe cea mai mare problemă cu care ne confruntăm. Există deja urmări sociale, educaționale, economice. Alături de acestea, afecțiunile medicale Post Covid, resimțite de o mare parte din pacienți, vor influența sănătatea noastră fizică și mentală pe termen lung. Peste jumatate din respondenți, pacienți care prezintă afecțiuni Post-Covid, mai exact 57%, spun că se confruntă cu oboseală cronică.

„Alarmant este că pe lângă sechelele fizice, peste 45% dintre persoane au recunoscut că au rămas cu probleme de anxietate, depresie, frică sau insomnii, însă doar 8% au cerut consiliere psihologică și/sau își administrează un tratament în acest sens”, spune Cosmina Voichița Meseșan, coordonatoarea acestui studiu.

Doar 19% din pacienți declară că medicul de familie le-a dat o recomandare fermă și o trimitere pentru o evaluare Post Covid. 1 din 4 pacienți a menționat că una dintre sursele sale de informare este medicul specialist, iar peste 60% din persoanele chestionate declară că au citit informații despre Long Covid pe rețelele de socializare. 9 din 10 pacienți cred că este absolut necesară o informare mult mai bună și din surse credibile.

Aproape 40% din respondenți nu au făcut nici o investigație, deși prezintă unul sau mai multe simptome Long Covid. Numărul celor care au optat pentru o evaluare completă Post Covid este relativ scăzut, de doar 29%. Cei mai mulți au realizat însă unele analize, la clinici private, fiindcă, din păcate, în această perioadă accesul pacienților la majoritatea unităților de stat rămâne încă restricționat.

„Am analizat pachetele de evaluare Post Covid existente pe piața autohtonă la acest moment și modul în care recepția sau call center-ul clinicilor private știu să comunice empatic, să informeze și să consilieze pacientul. Doar 18% din reprezentanții clinicilor analizate au oferit încredere și suficiente informații pentru a-l determina pe potențialul client să își facă o programare. Mai mult de jumătate dintre reprezentații clinicilor care au răspuns la telefon nici nu știau de existența acestor servicii / pachete, deși ele erau promovate pe site-ul clinicii”, explică Voichița Cosmina Meseșan.

În plus, în 1 din 2 cazuri pacientul nu a fost întâmpinat la capătul firului de o voce caldă, prietenoasă și empatică.

„O bună comunicare este esențială într-un act medical de calitate și orice clinică de stat sau privată ar trebui să implementeze un standard – o procedură de relaționare cu pacienții la recepție, să investească în programe de training de comunicare empatică pentru întreg personalul”, afirmă Cosmina Voichița Meseșan, președintele Asociației din Grijă pentru Client.

Însă nu doar lacunele de informare, ci și partea financiară îi obligă pe pacienți să nu apeleze imediat la un specialist. Cele mai simple pachete cuprind câteva analize de sânge începând de la 30 ron, o parte decontate de CAS, iar cele mai complexe includ investigații neurologice și chiar ședințe de consiliere psihologică, însă acestea depășesc 2000 ron și nu sunt decontate.

„Sfatul meu este ca fiecare persoană care trece/a trecut prin boală să fie extrem de atentă la manifestările propriului corp după vindecare (indiferent de forma de manifestare a bolii) și, în cazul în care observă nereguli, să meargă la medic pentru investigații“ încheie Cosmina Voichița Meseșan.

Back to top button