Dacă alegem să cumpărăm un calculator, laptop sau orice alt produs electro-IT dintr-un magazin virtual, avem mai multe beneficii decât dacă alegem să facem aceeaşi achiziţie dintr-un spaţiu de vânzare tradiţional.
La ce se referă garanţia pentru achiziţii online?
Indiferent dacă alegem un produs din mediul online sau îl cumpărăm din magazin fizic, potrivit legii Uniunii Europene, avem dreptul la garanţia minimă, gratuită, de 2 ani. Totuşi, garanţia poate fi mai mică pentru produsele cu o durată de viaţă mai scurtă. De exemplu, în cazul bunurilor de ocazie, garanţia poate fi redusă la 1 an.
Garanţia produselor este de două tipuri. Garanţia tehnică este oferită de distribuitor sau producator; în acest termen, distribuitorul sau producătorul se angajează să repare produsul dacă s-a stricat. Garanţia de conformitate este în conformitate cu legea 449/2003, aplicabilă în cazurile în care garanţia tehnică este mai mică, iar durata media de utilizare este de minim 24 de luni. Acest tip de garanţie este aplicabil doar persoanelor fizice.
Pentru un plus de siguranţă, magazinele sau producătorii ne pot oferi adesea o garanţie comercială suplimentară, care este uneori inclusă în preţul de vânzare, iar alteori poate fi cumpărată separat. Această garanţie ne poate oferi un plus de protecţie, dar nu poate înlocui sau reduce garanţia minimă de 2 ani la care avem întotdeauna dreptul.
Un avantaj pentru cei care cumpără online este faptul că au dreptul de a anula şi returna comanda în termen de 14 zile, indiferent de motiv şi fără să dea justificări. Astfel, o serie de magazine cunoscute au iniţiat o campanie prin care oferă beneficii suplimentare. Şi anume extind această perioadă la 30 de zile sau chiar mai mult în unele cazuri, timp în care putem returna produsul (nedeteriorat).
Ce se întâmplă dacă laptopul se strică sau dacă observăm că are un defect? În baza legislaţiei UE, dacă produsele pe care le cumpărăm sunt defecte sau nu arată conform descrierii, atunci comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă preţul sau să ne dea banii înapoi. Dacă observăm un defect, avem la dispoziţie 2 luni de la observarea acestuia pentru a notifica vânzătorul.
De asemenea, în primele 6 luni de la livrarea produsului, vânzătorul este cel care trebuie să demonstreze că produsul nu era defect. După aceea, consumatorul va trebui să dovedească existenţa defecţiunii.
Este important să citim cu atenţie termenul de garanţie pentru laptop şi există variante care acoperă un interval de la 1 an până la 3 ani. Totuşi, este important de ştiut că multe contracte de garanţie exclud anumite stricăciuni survenite, precum şocurile de curent electric sau accidentele din neglijenţă. De asemenea, multe companii specifică clar care sunt defecţiunile pentru care se oferă garanţie.
De exemplu, condiţiile de garanţie nu se aplică pentru problemele sau daunele cauzate de client sau în circumstanţe cum ar fi: 1. intervenţii asupra produsului, a fost reparat şi / sau modificat de personal; 2. numărul de serie al produsului (S/N – „serial number”, IMEI, etc.), componentele sau accesoriile au fost modificate sau eliminate; 3. produsul prezintă defecte fizice.
După ce produsele sunt reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care consumatorul a notificat vânzătorul despre defectul respectiv sau i-a predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat.
În cazul produselor cu utilizare pe termen lung, precum dispozivitele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii.