Casă & FamilieDigital & TehnologieEducatie
În tendințe

Drepturile consumatorului de produse și servicii cumpărate online și/sau consumate virtual

Drepturile consumatorului funcționează deplin și în cazul consumului de bunuri digitale – aflați în ceea ce urmează cum vă sunt protejate drepturile în cazul produselor care se achiziționează online și/sau se consumă virtual 

Conținut digital și servicii digitale

Beneficiați de o garanție legală și atunci când cumpărați conținut digital și servicii digitale – materiale video, muzică, aplicații mobile, jocuri video sau abonamente la știri online sau la servicii de stocare în cloud.

Normele se aplică inclusiv în cazurile în care nu plătiți nimic pentru conținutul sau serviciul digital, ci sunteți de acord să vă furnizați datele cu caracter personal pe care furnizorul le utilizează pentru a genera venituri, de exemplu propunându-vă servicii de publicitate direcționată online.

Aveți însă întotdeauna dreptul la garanția minimă de 2 ani, dacă serviciul sau conținutul digital se dovedește a fi defect, nu corespunde descrierii sau nu funcționează conform așteptărilor. Dacă furnizorul nu poate reface conținutul sau serviciul într-un interval rezonabil, în mod gratuit și fără inconveniente pentru dumneavoastră, puteți solicita o reducere a prețului sau rezilierea contractului.

Pentru orice defect al unei achiziții unice care apare în interval de 1 an, se presupune că acesta exista la momentul vânzării, cu excepția cazului în care furnizorul poate dovedi contrariul. Cu toate acestea, aveți la dispoziție o perioadă de cel puțin 2 ani pentru a introduce o reclamație.

Furnizarea continuă

În ceea ce privește furnizarea continuă, cum ar fi cazul serviciilor de stocare în cloud, furnizorul răspunde pentru orice defect care apare pe durata furnizării conținutului sau a serviciului digital (după cum se prevede în contract). În cazul conținuturilor sau al serviciilor digitale furnizate în mod continuu, se presupune că defectul a existat pe tot parcursul acestei perioade.

Furnizorul ar trebui să vă ofere instrucțiuni clare de instalare a conținutului sau a serviciului digital și să precizeze care sunt cerințele tehnice necesare pentru funcționarea acestuia.

Furnizorul ar trebui, de asemenea, să se asigure că primiți actualizările necesare. Pentru conținutul digital sau serviciile digitale furnizate în mod continuu, actualizările ar trebui să fie oferite pe parcursul întregii perioade, după cum se prevede în contract.

Furnizarea de date în schimbul unui conținut sau al unui serviciu

Dacă i-ați oferit furnizorului date cu caracter personal în schimbul unui serviciu sau conținut digital, dar acesta nu funcționează conform descrierii, aveți dreptul de a rezilia contractul, chiar dacă defectul este minor. Furnizorul ar trebui să înceteze să vă mai utilizeze datele personale după rezilierea contractului și să vă ofere opțiunea de a recupera orice conținut pe care l-ați creat (de exemplu, dacă o platformă de comunicare socială precum Facebook vă permite să aveți un cont în schimbul datelor cu caracter personal, al fotografiilor, al materialelor video și al postărilor dumneavoastră, utilizarea acestora de către platforma respectivă ar trebuie să înceteze de îndată ce ați reziliat contractul).

Dreptul de retragere: perioada de reflecție de 14 zile

Dacă achiziționați un produs sau un serviciu online, prin telefon sau de la un vânzător la domiciliu (în termeni juridici, este vorba despre un „contract la distanță” sau un „contract negociat în afara spațiilor comerciale”) aveți dreptul de a vă retrage. Aceasta înseamnă că puteți anula contractul în termen de 14 zile fără a furniza vreo justificare (așa-numita „perioadă de reflecție”). Pentru produse, aceasta înseamnă 14 zile de la data livrării, iar pentru servicii 14 zile de la data la care a fost convenit contractul. Dacă perioada de reflecție expiră într-o zi nelucrătoare, termenul este prelungit până la următoarea zi lucrătoare.

Unele țări din UE vă acordă 30 de zile pentru a anula un contract încheiat în timpul vânzărilor nesolicitate la domiciliu sau al excursiilor comerciale.

Costul returnării produselor

Dacă decideți să returnați produsul în perioada de reflecție de 14 zile, răspundeți de costurile de expediere și de ambalare. Singura excepție este situația în care vânzătorul se oferă să plătească. În ambele cazuri, trebuie să fiți informat cu privire la condiții înainte de a cumpăra.

Excepții

Atenție! Perioada de 14 zile nu se aplică următoarelor produse:

– bilete de avion și de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, închirieri de mașini și servicii de catering rezervate pe perioade sau la date determinate

– produse perisabile care expiră rapid, cum ar fi alimentele sau băuturile a căror dată-limită de consum este foarte apropiată

– produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (de exemplu, un costum făcut la comandă)

– produse sau servicii cu prețuri fluctuante pe piețele mondiale, cum ar fi combustibilul pentru încălzirea locuințelor

– servicii prestate integral, cum ar fi curățarea unei terase, dacă ați fost de acord în mod expres să începeți imediat, admițând astfel că vă pierdeți dreptul de retragere

– înregistrări audio-video sau programe informatice sigilate, precum DVD-urile, pe care le-ați desigilat

– conținut digital online, cum ar fi un cântec sau un film, pe care ați început să-l descărcați sau să îl vizionați în streaming după ce ați convenit în mod expres că vă pierdeți dreptul de retragere de îndată ce începeți vizionarea

– contracte urgente de reparații și întreținere, cum ar fi intervenția unui instalator pentru repararea unui duș.

Produsele cumpărate de la o persoană fizică nu fac obiectul dreptului de retragere. Prin urmare, verificați statutul vânzătorului (profesionist sau privat) atunci când face cumpărături pe piețele online.

Fii un consumator informat!

Back to top button