Cum putem contesta o tranzacţie?

Postat acum 6 luni

Plăţile cu cardul sunt, în general, foarte sigure, dar apar situaţii în care ne regăsim în situația în care trebuie să contestăm o tranzacție. Ce putem face într-o astfel de situaţie neplăcută?

Ce tipuri de tranzacţii putem contesta?

Cum putem verifica dacă s-au efectuat tranzacţii frauduloase cu cardul?

 Prima situaţie ipotetică pe care o prezentăm este aceea în care pierdem cardul sau cineva îl fură. În acest caz, trebuie să luăm imediat legătura cu reprezentanţii instituţiei care a emis cardul, iar aceştia vor bloca cardul pentru a preveni realizarea altor tranzacții. Tranzacțiile realizate până la momentul blocării cardului care nu sunt recunoscute de titularul cardului nu mai pot fi blocate, ci pot fi contestate. tranzacţiile Totodată, reprezentanții instituției emitente a cardului ne vor oferi instrucţiuni privind obţinerea unui nou card și ne vor spune ce alți pași trebuie să mai facem, dacă este cazul.în legătură cu ce alţi paşi ar mai trebui să facem, dacă este cazul.

Potrivit normelor bancare în vigoare, deţinătorul cardului este obligat să comunice băncii, la linia telefonică dedicată, orice eroare sau neregulă apărută în gestionarea contului de card. De aceea este bine să avem salvat, de pildă, în telefon, contactul instituţiei.

În general, atunci când sesizăm o problemă, suntem protejaţi chiar şi în cazul fraudelor apărute până la sesizarea băncii. Astfel, vom putea fi despăgubiţi pentru tranzacţii frauduloase, cu excepţia situaţiei în care banca poate dovedi că am acţionat cu neglijenţă. Anunţarea unei tranzacţii suspecte cu întârziere poate fi considerat un caz de neglijenţă.

Extrasele de cont pentru carduri trebuie verificate cu regularitate, pentru că astfel putem observa dacă au apărut tranzacţii pe care nu le recunoaştem sau unele frauduloase.Este recomandat să solicităm băncii emitente explicaţii de fiecare dată când apare pe extras o tranzacţie pe care nu o recunoaştem

Pe de altă parte, ca să fim la curent cu toate tranzacțiile care au loc de pe cardul nostru, putem solicita instituției emitente a cardului să ne activeze serviciul sms alert. Astfel, vom fi informați în permanență, 24 de ore din 24, indiferent de oră, prin mesaje pe telefonul mobil, despre statusul tranzacțiilor cu cardul, despre plățile pe care facem și despre banii care ne intră în cont.

Dacă dorim să contestăm o tranzacţie – indiferent de motiv – trebuie să cunoaştem mai multe aspecte. În cazul în care tranzacţia a fost finalizată cu succes şi apare pe extrasul de cont, o putem contesta la banca emitenta a cardului, iar aceasta va încerca să recupereze suma de bani de la comerciant, prin intermediul instituţiei bancare la care comerciantul are cont; operaţiunea poartă numele de „refuz de plată”.

În momentul în care depunem la bancă o solicitare de refuz de plată pentru o tranzacție pe care nu o recunoaștem, reprezentanții băncii vor începe analizarea cazului. Dacă tranzacția a fost realizată la un comerciant care deține un POS al aceleiași bănci care a emis cardul, se va realiza o analiză internă. În cazul în care tranzacția a fost realizată la un comerciant care deține un POS al unei bănci diferite de cea care a emis cardul, banca va iniția o dispută de recuperare a sumei către banca acceptatoare, adică banca care gestionează POS-ul comerciantului. Majoritatea cazurilor sunt cauzate de probleme tehnice și se soluționează prin creditarea clientului.

Am observat, însă, cu toţii că uneori, după ce am realizat o plată, banii apar în contul de card ca „blocaţi” – acest lucru denotă faptul că suma respectivă nu a ajuns încă la banca acceptatoare, fiind în decontare. Aşadar, dacă tranzacţia nu s-a decontat, fiind încă în curs de procesare, ea poate fi anulată prin contactarea băncii emitente, care va restitui în cont suma de bani respectivă .

O altă situaţie cu care este posibil să ne confruntăm cu toţii este aceea în care comerciantul ne anunţă că tranzacţia a eşuat din diferite motive tehnice. De cele mai multe ori, folosim din nou cardul şi tranzacţia se efectuează cu succes. Suma în cauză este retrasă o singură dată din cont. Dacă, în alte situații, observăm pe extrasul de cont tranzacţii dublate, trebuie să ne adresăm imediat băncii la care avem contul deschis. Cele mai multe instituţii bancare vor cere să completăm o cerere de returnare a banilor, iar situaţia se va rezolva.

Potrivit statisticilor, peste 85% dintre contestaţiile referitoare la tranzacţii eşuate, neidentificate şi reglate automat de sistemul de carduri se rezolvă în maximum două zile. Este important să păstrăm toate chitanţele care semnalează o tranzacţie eşuată. Fără acestea, este dificil să contestăm tranzacţiile dublate.

Este important să știm că orice sumă provenită din tranzacții cu cardul rămâne blocată pe cont maximum 12 zile și, dacă nu se solicită decontarea tranzacției, se repune automat în cont.

Nu în ultimul rând, există un sistem bine pus la punct de către bănci care protejează consumatorii de astfel de situații, motiv pentru care plata cu cardul este sigură, rapidă, comodă și simplă!

Leave a Reply