fbpx
Digital & TehnologieFinanciar & Asigurări

De ce e mai sigură o tranzacţie realizată prin intermediul portofelului electronic?

Uşurinţa şi siguranţa pe care o asigură portofelul electronic în cazul plăţilor sunt cele mai bune motive pentru a alege această metodă de plată în detrimentul altora. La fel ca atunci când folosim carduri, siguranţa tranzacţiilor depinde, şi în cazul portofelului electronic, în primul rând, de atenţia noastră.

Ce este portofelul electronic?

Cum funcţionează un portofel electronic?

Cum ne putem asigura că banii sunt în siguranţă?

Avantajele portofelului electronic sunt multiple. De exemplu, timpul necesar efectuării unei plăţi este mult mai scurt: prin simpla apăsare a ecranului de pe telefon putem efectua plățile necesare. Mai mult, asta se va traduce şi prin cozi mult mai scurte la casele de marcat.

Un alt avantaj este faptul că unul dintre obiectele de care nu ne despărţim niciodată este telefonul, iar portofelul electronic este, de fapt, o aplicaţie ce poate fi instalată pe smartphone, tablete sau alte gadgeturi. Toate cardurile de la bancă sau cele de reduceri pot fi înregistrate în respectiva aplicaţie, astfel că nu mai trebuie să le avem fizic, la noi.

Un important element de securitate e dat chiar de natura digitală a portofelului: în cazul în care ni se fură telefonul, lucrurile nu sunt chiar atât de simple, pentru că există mai multe niveluri de securitate pe care persoana în cauză trebuie să le depăşească. Dacă se întâmplă să ni se fure geanta sau portofelul, persoana în cauză poate sustrage banii pe care îi găseşte şi poate încerca să folosească anumite carduri bancare. Pe de altă parte, este important să ne amintim că, dacă ni se fură cardul, putem suna imediat la banca emitentă și să raportăm furtul lui, după care banca ne va bloca cardul. Totodată, în cazul în care persoana care ne-a furat cardul reușește să facă o plată contactless (sub valoarea de 100 de lei), putem contesta această tranzacție.

Pentru smartphone-uri, există opţiunea de a ne bloca telefonul de la distanţă, iar astfel banii vor fi în perfectă siguranţă. Sunt, însă, câteva aspecte cărora trebuie să le acordăm atenţie, pentru a ne asigura că portofelul electronic este în siguranţă:

Protejarea telefonului cu parolă sau prin autentificare biometrică (identificarea irisului, a feței, a vocii, a amprentelor) – dacă dispozitivul permite şi alte măsuri suplimentare de securizare, este recomandat să le folosim cu încredere.

Conectarea la internet trebuie făcută doar în reţele securizate. Poate părea tentant să folosim wi-fi-ul dintr-o cafenea, dar o reţea deschisă e foarte uşor de accesat de către un hacker. De aceea, e bine că cautăm reţele ce au ca identificare iniţialele WPA sau WPA2 şi să le evităm pe cele identificate cu iniţialele WEP.

Instalarea aplicaţiilor trebuie făcută doar din surse cunoscute; de multe ori, aplicaţiile nu sunt chiar ceea ce par la prima vedere. Un simplu joc poate fi mai mult decât atât şi poate culege informaţii sensibile din gadgetul nostru. Este bine să acordăm timp pentru a citi recenziile şi comentariile altor utilizatori înainte de instalarea unei aplicaţii.

Pentru a ne asigura că informaţiile noastre personale rămân private, este bine să nu le împărtăşim cu cei pe care nu îi cunoaştem; nu ar trebui să oferim informaţii personale nici măcar ca răspuns la un mail care ne cere anumite detalii, pentru că instituţiile autorizate nu solicită astfel de informaţii niciodată pe mail.

Parolele sau codurile de acces trebuie memorate, asemeni codului PIN de la card. Niciodată nu trebuie să notăm datele de acces pe o foaie de hârtie pe care să o lăsăm, de pildă, pe birou.

Pentru accesarea portofelului electronic, este bine să avem o parolă dedicată și să evităm folosirea parolelor de la alte conturi. Cea mai bună opțiune, însă, este autentificarea biometrică, mai ales în contextul în care există posibilitatea să uităm parolele.

Contactele la care putem apela în caz că ne confruntăm cu o problemă trebuie identificate din timp. Nu trebuie să aşteptăm ca o astfel de problemă să apară, fiind mai bine să ştim din timp cu cine să luăm legătura, dacă ceva nu funcţionează aşa cum ar trebui.

În momentul de faţă, cele mai multe aplicaţii leagă contul bancar şi cardurile de debit sau credit la o aplicaţie de mobil, permiţând astfel clienţilor să apropie telefonul de un cititor pentru a finaliza o tranzacţie. Totodată, putem face și tranzacții online – de exemplu, soluţia de plăţi digitale a Mastercard, Masterpass, ne permite să facem plăți online către promotorii locali care au ales integrarea soluției Masterpass.

Back to top button