Președintele ANPC, Horia-Miron Constantinescu
Criza generată de facturarea defectuoasă a energiei electrice a creat furtună în societatea românească. Cum faceți față solicitărilor și ce sfaturi dați consumatorilor?
Consumatorii casnici trebuie să ceară informații operatorilor de energie electrică și gaz, pentru că de multe ori alarmele transmise pieței au fost false.
Președintele ANPC, Horia-Miron Constantinescu:
,, Prețurile cresc, facturile sunt emise greșit, dar trebuie să avem în vedere, în același timp, că de utilități avem cu toți nevoie.
Aș începe cu finalul efervescenței tuturor instituțiilor implicate. Haideți să dăm o șansă operatorilor economici să-și regleze atât aplicațiile pe baza cărora emit facturi, să se poată edifica cu privire la modul în care facturile trebuie emise pentru a nu mai avea abateri.
Am invitat, în vederea unei discuții constructive, reprezentanții operatorilor economici, rugându-i să nu mai emită facturi, fie și la momentul la care termenul era prevăzut în contracte, până nu sunt convinși că facturile respective vor fi emise corect. Pentru că nu de puține ori, mulți dintre consumatori, confruntați cu sume ce nu le li se păreau corespunzătoare, au trăit șocuri gândindu-se cum vor face față plății acestora. Cred că ar fi trebuit de la bun început purtat un dialog între noi ca autoritate și reprezentanții operatorilor economici, să aflăm, așa cum am lansat un chestionar către aceștia în urmă cu o săptămână (de verificat cand), să aflăm cu ce se confruntă ei și unde putem noi să ajutăm, nu să transmitem lucruri în mod pompieristic în piață și să inducem panica în rândul consumatorilor finali de energie electrică sau de gaze. Consider că primul pas pe care trebuie să-l fac românii este să transmită operatorului economic cu răbdare că are nevoie să primească de la acesta informația la momentul la care și acesta o poate pune pe piață în mod concludent, pentru că nu de puține ori s-a dovedit că multe dintre alarmele transmise pieței nu erau reale. Uneori vorbeau despre consumatori comerciali, nu consumatori casnici, ori vorbeau de sume mari și imediat după aceea, op.ec. arătau că au emis în mod eronat și că își va asuma revenirea asupra facturilor. trecem toți printr-o perioadă nedorită. Prețurile cresc, facturile sunt emise greșit, dar trebuie să avem în vedere în același timp că de utilități avem toți nevoie.
Suntem aici să sancționăm acolo unde abaterea este intenționată sau putea fi prevăzută și nu a fost, provocând neajunsul consumatorului. “