Cine ar trebui să fie responsabilul care comunică consumatorilor atunci când se declanșează consumul bazat pe panică?
Organisme guvernamentale, actori din piață, firme, experți în domeniu?
Horia Constantinescu:
,,Toți. Pentru că toți suntem angrenați.
Spunea, cred, Octavian Paler, că ne putem uita toți la același obiect și putem să îl vedem diferit, dat fiind că avem perspective diferite. Stăteam de vorbă cu reprezentanții ONG-urilor din domeniul protecției consumatorilor, am avut o întâlnire pe care mi-o doresc ca un prim pas pentru o atidune constructivă. Avem nevoie de fiecare dintre voci pentru a putea avea un cor armonios care să transmită mesaje competente pieții. Avem nevoie, bineînțeles, și de o comunicare mult mai bună cu operatorii economici. Este nevoie ca instituțiile guvernamentale să transmită la acest moment informații bazate pe surse responsabile din piață.
Toată situația creată în jurul comerțului cu combustibil a pornit de la un mesaj din online cu referire la un operator economic – astăzi sancționat – din zona Beiuș.
Respectivul operator economic se distra apoi în mediul online că amenda plătită reprezintă mult prea puțin față de cât ar fi câștigat el în perioada cu pricina.
Spun acest lucru pentru că mai trebuie să comunicăm ceva de la nivelul instituției pe care o reprezint: amenzile sunt prea mici pentru astfel de situații. Jumătate din minimum face din noi nu Cenușăreasa, ci de-a dreptul Fetița cu chibrituri a autorităților. Noi scriem pe hârtie o sumă, din care operatorul economic poate plăti o sumă derizorie. Am stat să ne gândim cum să modificăm.
Nu îmi doresc să aplicăm sancțiuni mari – ceea ce ne dorim este ca numai măsura comunicării sancțiunilor să fie cea care lămurește piața: de ce să capeți o amendă raportată la cifra de afaceri când mai bine ești corect și nu mai ai să-ți faci griji legate de acest lucru?
Comunicarea trebuie să fie inclusiv aceasta: respectă legea, respectă consumatorii, pentru că altfel amenda va fi una dură, nu la nivelul la care a fost până acum.