Conform unui studiu recent, România este economia cu cea mai rapidă creștere din Europa Centrală și de Est (ECE) în comerțul electronic
Acesta este unul dintre rezultatele studiului McKinsey Global Annual Banking Review, citat de Agerpres. Studiul mai arată că românii se așteaptă din ce în ce mai mult de la bănci să ofere clienților experiențe dinamice, eficiente, în conformitate cu nevoile lor reale.
„Printre cele mai relevante funcționalități se numără personalizarea serviciilor și ofertelor sau conectarea la ecosistemele de servicii adiacente (financiare și non-financiare). Aceștia din urmă sunt într-un stadiu incipient pe piața din România”, susțin autorii cercetării.
Analiza lMcKinsey arată că băncile românești au înregistrat creșteri semnificative în segmentul 2020-2021 pentru segmentul vânzărilor digitale, dar punctul de plecare a fost foarte scăzut în comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est (procentul vânzărilor digitale a fost de aproximativ 10% în România vs. aproape 25% în CEE pentru unele produse).
De asemenea, cea mai mare parte a avansului digital este încă condusă de deschideri simple de produse.
„Un model economic eficient, care favorizează creșterea veniturilor din comisioane, cu relevanță semnificativă pentru România, unde 2/3 din veniturile băncilor sunt încă determinate de veniturile din dobânzi (vs. 45% la nivel global)”, se menționează în studiu.
În același timp, vânzările digitale, de exemplu, sunt încă într-un stadiu incipient în România, dar exemple din CEE și la nivel global arată un potențial semnificativ pe termen scurt și mediu.
„Există jucători internaționali cu sisteme și proceduri bine stabilite pentru adoptarea digitală, permițându-le să atragă 40% din toți clienții prin mediul digital. Inovația și obiectivele bazate pe decizii rapide sunt extrem de relevante atunci când facem diferență între jucătorii de top și restul (de exemplu, timpul de lansare a produselor și serviciilor poate fi de două până la patru săptămâni pentru băncile performante față de 8 până la 26 de săptămâni pentru acestea din urmă)” , arată cercetarea.
Potrivit aceluiași studiu, pandemia a intensificat și mai multe incertitudini, precum presiunea inflaționistă, impactul neclar al stimulentelor economice asupra costurilor de risc sau efectele accelerării adoptării digitalizării.
„COVID-19 a condus la un progres semnificativ în globalizare, România fiind una dintre economiile europene cu cea mai rapidă creștere în ceea ce privește utilizarea serviciilor digitale în sistemul bancar”, au spus autorii studiului.
Totuși, sectorul bancar din România și-a scăzut profitabilitatea la circa 8% în 2020, de la 11% în 2019 din cauza pandemiei – este pentru prima dată în ultimii șase ani când profitabilitatea sectorului bancar local a scăzut sub 10% .
Cercetarea McKinsey a identificat patru factori care pot genera performanțe divergente – geografia, dimensiunea băncii, concentrarea pe un anumit segment de afaceri și modelul de afaceri. Factorul dimensiune pare a fi extrem de relevant în România.
De altfel, din cele 34 de bănci din sistemul bancar românesc, primele șapte au reprezentat aproximativ 80% din totalul activelor bancare în 2020 și au generat aproape întregul profit al sistemului.
McKinsey & Company este o firmă globală de consultanță în management dedicată organizațiilor care își propun să creeze schimbările care contează. În peste 65 de țări și 130 de orașe, firmele de consultanță ajută clienții din sectoarele privat, public și social să definească strategii îndrăznețe și să transforme modul în care lucrează, să încorporeze tehnologia acolo unde aduce valoare și să dezvolte abilități pentru a sprijini schimbarea.