Lumea criptomonedelor este în plin avânt. Cea mai recentă tendință este vânzarea și cumpărarea NFT-urilor, iar tranzacționarea acestora se ridică uneori la milioane de dolari. Dar ce sunt NFT-urile?
Acronimul NFT înseamnă non-fungible token. Un NFT este un token de criptmonedă care rulează pe un blockchain. De obicei este vorba de blockchain-ul Ethereum, dar există și alte blockchain-uri care pot rula NFT-uri. Conceptul a apărut în 2015, iar primul proiect NFT a fost lansat în 2017. NFT-urile diferă de criptomonede (cum sunt bitcoin, ether sau cardano), care au rol de monede digitale. NFT-urile sunt tokenuri care reprezintă un activ digital sau fizic, de exemplu o piesă de artă, o melodie, o proprietate de orice fel. NFT-urile conțin informații adiționale care nu se regăsesc la criptomonede și pot fi folosite pentru a autentifica pise de artă sau alte proprietăți.
Un NFT este un token care nu poate fi schimbat pentru altceva, ca o unitate monetară obișnuită. O bancnotă, de pildă, este fungibilă, adică poate fi schimbată pentru alte bancnote care au aceeași valoare. Un bilet de avion este non-fungibil, el poartă informații unice și nu poate fi folosit în lobul biletului altui pasager. În mod asemănător, un NFT este un token unic asociat unei proprietăți și care poate fi folosit pentru a distribui, verifica și vinde proprietatea prin blockchain.
Cum se folosesc NFT-urile?
NFT-urile sunt folosite pentru a vinde online diferite obiecte și pot fi folosite pentru a verifica orice este valoros pentru dovedirea proprietății. Poate fi vorba de artă digitală, de muzică, de obiecte digitale de colecție, de bilete la un eveniment, de articole de modă de ediție limitată, de nume de domenii. Chiar și mesajele de pe Twitter pot fi vândute ca NFT-uri.
Ce rost au NFT-urile?
După ce se creează un NFT pe blockchain și i se încarcă conținutul asociat, proprietarul NFT-ului are dovada că este singurul deținător al tokenului și poate stabili raritatea acestui activ. NFT-urile câștigă din ce în ce mia mult teren, de exemplu, în lumea industriei muzicale, care a cunsocut un declin din cauza streamingului și a scăderii vânzărilor fizice. Companiile care administrează drepturile digitale ale muzicienilor susțin ideea ca aceștia să folosească NFT-uri pentru a-și autoriza și distribui conținutul. În felul acesta, artiștii ar câștiga redevențe de fiecare dată când piesele lor sunt revândute. Transferul unui NFT nu înseamnă transferul unei mărci înregistrate sau a dreptului de autor. Creatorul poate încărca mai multe versiuni ale aceluiași obiect, fiecare cu NFT-ul său. NFT-urile pot fi folosite și în jocuri, ca economii de joc. Jucătorii pot folosi NFT-uri pentru a deveni proprietarii obiectelor rare sau greu de câștigat, ca recompensă după ce au trecut de anumite niveluri sau pentru că au participat la evenimente speciale, și astfel pot transforma puncte în monede pentru a fi transferate în lumea reală. Creatorii pot folosi NFT-urile pentru a-și monetiza munca direct de la jucători.
De asemenea, NFT-urile sunt atrăgătoare pentru investitori pentru că, la fel ca în cazul unui activ de valoare, pot fi cumpărate și vândute pentru profit pe piața NFT. Multe fonduri de investiții îmbrățișează această ocazie și cumpără obiecte digitale de colecție pentru a crea valoare pentru clienții lor.
Popularitatea NFT-urilor a explodat din 2020, când prețurile criptomonedelor au atins maxime noi. Volumul total de NFT-uri tranzac’ionate în 2020 au crescut cu 299%. Numărul de portofele active aproape s-a dublat în același an. Din ce în ce mai mulți artiști și firme folosesc NFT-uri pentru a ocoli rutele tradiționale spre piață și pentru a-și monetiza produsele direct de la cumpărător, așa că prognosticul este că vânzările vor crește în continuare.
Cum se creează un NFT
Doriți să vă lansați în acest domeniu și să creați un NFT? Ei bine, un NFT se creează printr-o piață NFT, unde un creator încarcă un fișier original și îi atribuie caracteristici, cum ar fi dacă este unicat, dacă are mia multe copii sau dacă face parte dintr-o colecție. Odată NFT-ul creat, poate fi vândut pe piață într-o licitație. NFT-urile se tranzacționează în criptomonede, așa că trebuie mai întâi să cumpărați criptomonede și să le păstrați într-un portofel. Apoi vă înregistrați pe o piață, precum Nifty Gateway, OpenSea sau Rarible. Vânzările iau forma unei licitații cu preț de start. Dacă faceți o ofertă câștigătoare, deveniți proprietarul unui NFT. Dacă valoarea acestuia crește ulterior, puteți realiza propria licitație pentru a vinde NFT-ul pentru profit.
Oricine își poate deschide un portofel pe un blockchain și poate apoi tranzacționa și crea NFT-uri. Depinde de ingeniozitatea fiecăruia să creeze NFT-uri de succes, iar poveștile cu îmbogățiri rapide seduc din ce în ce mai mulți utilizatori să folosească aceste tokenuri.