În eventualitatea în care ne pierdem cardul, există o serie de pași pe care trebuie să-i urmăm în așa fel încât să reducem riscurile la care putem fi expuși.
Paşii principali
Cum să reducem riscurile în cazul în care pierdem cardul
Cum putem preveni pierderea cardului
În cazul în care ne-am dat seama că ne-am pierdut cardul, rapiditatea este importantă: cu cât anunţăm mai repede instituţia emitentă, cu atât scad riscurile ca cineva să ne fure bani de pe card. Chiar și în cazul în care cardul nostru este unul contactless, este important să știm că nu poate fi folosit de mai multe ori. Există o serie de contori care blochează utilizarea cardului offline, fără PIN la sfârșit. În al doilea rând, pentru tranzacții de peste 100 de lei făcute la POS, trebuie să introducem codul PIN. Din momentul în care este anunţată banca, ea devine responsabilă de eventualele tranzacţii frauduloase.
- Sunăm imediat la instituţia care a emis cardul şi anunțăm autorităţile. Este bine să salvăm numărul de telefon al instituției, inscripţionat chiar pe card, în memoria mobilului. În cazul în care nu avem la îndemână acest număr de telefon, este indicat să folosim un contact autorizat, de pildă de pe site-ul instituţiei.
- În momentul în care am luat legătura cu instituţia emitentă a cardului, fie la telefon sau direct pe site-ul instituţiei, aceasta ne blochează cardul. Sub nicio formă, în timpul conversației, nu trebuie să dezvăluim PIN-ul cardului. Asta nici dacă suntem siguri că discutăm cu un reprezentant al băncii. Niciunul dintre angajaţii vreunei instituţii financiare nu ne va cere vreodată această informaţie.
- Facem o cerere în care solicităm să ne fie înlocuit cardul pierdut sau deteriorat. Noul card va fi ataşat aceluiaşi cont.
Chiar dacă, până când reușim să raportăm pierderea cardului, se fac tranzacții frauduloase de pe contul nostru, legea ne oferă protecţie. În cazul în care plăţile pe care nu le-am autorizat depăşesc echivalentul a 150 de euro, putem primi banii înapoi de la emitentul cardului.
ATENŢIE: Este important să acordăm o atenție sporită cardurilor noastre și să respectăm regulile de folosire: să memorăm PIN-ul, să nu împrumutăm cardul și să nu scriem codul PIN pe card sau pe o hârtie din portofel. Dacă banca dovedeşte că posesorul de card a fost neglijent, instituţia va fi absolvită de răspundere. Altfel spus, posesorul de card va suporta pagubele.
RECOMANDARE: În cazul în care avem nevoie rapid de un card care să îl înlocuiască pe cel pierdut sau furat, există o soluţie la îndemână: serviciul oferit de Mastercard® Global Cardholder Services şi de alte entităţi, ce oferă temporar carduri posesorilor care au rămas fără. Apelând la acest serviciu, ne asigurăm că în 1-2 zile lucrătoare vom intra în posesia cardului înlocuitor. Pentru a afla dacă suntem eligibili pentru acest serviciu, trebuie să contactăm instituţia emitentă a cardului nostru.
Pentru a reduce pe cât posibil pierderea cardului, este bine să ştim mereu unde se află acesta. Este mai sigur să ţinem cardul în portofel sau într-o geantă decât direct în buzunar, de unde poate cădea. În plus, în locurile aglomerate, este bine să fim mereu atenți. Mai bine să prevenim, decât să suportăm consecințele pierderii cardului sau a furtului acestuia.
Acest material a fost realizat cu sprijinul Mastercard România. Descoperă mai multe despre cardurile din portofoliul Mastercard aici.