fbpx
Educatie
În tendințe

Priorități în evaluarea aportului AI la accesul universal la informație

Grupul de lucru privind accesibilitatea informațiilor (Working Group on Information Accessibility  – WGIA) al Programului UNESCO Informații pentru toți (Information For All Programme  – IFAP) va găzdui a cincea conferință online, de o zi, sâmbătă, 28 septembrie 2024, pentru a sărbători Ziua Internațională a Accesului Universal la Informație (IDUAI).

Evenimentul este găzduit în colaborare cu Colegiul de Științe Sociale și Umanistice, Universitatea din Alberta, Canada, Alberta Machine Intelligence Institute (Amii) și Broadcasting Commission of Jamaica, toate sub auspiciile Biroului Cluster UNESCO pentru Caraibe și UNESCO. Biroul Regional pentru Africa de Sud.

Conferința va explora o gamă largă de teme și subiecte într-un mod care să facă implicațiile AI (riscuri și oportunități) ușor de înțeles pentru oameni de pretutindeni și cu statusuri sociale diverse.

Iată câteva din aceste teme:

  1. Inteligența artificială ca instrument de acces la justiție și de conservare a drepturilor omului

Ca instrument care face informația ușor de înțeles pentru cel care o solicita, inteligenta artificiala poate veni în sprijinul fiecărei persoane care are nevoie sa inteleaga informatia juridica, adesea greu de descifrat. Este nevoie sa investim în programe de instruire a AI în acest scop, iar misiunea guvernelor este sa asigure transparența.

2. Condiționarea economica a accesului la IA generativă, devalorizarea adevărului și sensul „vulnerabilității” în era digitală

În acest moment – și probabil mult timp de aici înainte – programele AI vor functiona cu taxe și abonamente, accesul la ele va presupune accesul la computere și internet. In mod evident, vor fi medii socio-economice în care AI nu va pătrunde din cauza unor inconveniente economice de baza. Acestea vor ajunge astfel să fie comunitățile cele mai vulnerabile și expuse inclusiv sub raportul accesului la informație.

La polul opus, accesibilitatea crescândă la AI în alte comunități socio-economice aduce cu sine alte probleme: intoxicarea cu cantități din ce în ce mai mari de conținut care aduce cu ea nevoia stringentă de a decanta ce anume este informație și ce nu – de la știrile false la știrile trucate, se poate instala un „defetism al adevărului” și la reducerea responsabilității individuale de acțiune civică.

3. Generația Alpha,  și diviziunile în accesibilitatea informațiilor

Tendința de personalizare pe care o au sistemele actuale de informatii, de la știrile personalizate în funcție de preferințe la rețelele de socializare are afișează prioritar conținutul creat sau distribuit de prieteni au tendința de a crea o bula informațională in jurul individului, care ii confirma statuquo-ul.

Efectul se manifesta cu atat mai pregnant cu cat individul respectiv se bazează mai mult pe computer si smartmobile pentru a accesa informațiile – ca atare, generatiile digitale, mai ales generatia alpha, sunt cele mai expuse. Ce solutii exista?

4. Mind the Gap: modul in care IA generativă poate pune o frână în calea puterii discretionare și poate reinventa valoarea informațiilor, a proprietății intelectuale și a accesibilității informațiilor

5. Dimensiunile superioare ale creativității umane vs AI

Creativitatea AI înseamnă, cel putin deocamdata, recombinare a unităților de informație existente, ca atare ea este limitata de informațiile la care are acces, precum și de condițiile de programare. AI a pătruns in anumite activități de creare de conținut, dar a da naștere unor conținuturi cu totul noi a ramas in continuare apanajul creației umane. Care, e drept, are acum o concurenta puternica. Profesiile creative se confrunta deci cu o nouă provocare, din care invingatoare nu poate iesi decat creatia, calitatea, valoarea.

6. Acces nu atrofie; Autonomie, Persoana și capacitatea ei de a se familiariza cu lumea digitală

In condițiile performanțelor din ce in ce mai importante ale AI, omului ii revine sarcina de a deveni din ce in ce mai exigent si mai critic. Dacă unii se plangeau la început de pericolul atrofiei intelectuale și atrofiei autonomiei prin AI, primii ani de uz efectiv al acestor tehnologii arata ca ele reclama si antreneaza o abordare din ce in ce mai responsabila, critica si autonoma din partea individului uman.

7. ESports: un instrument de perfecţionare, abilitare, incluziune şi acces la ştiinţă, tehnologie, inginerie, arte şi matematică (STEAM);

8. Paradoxul accesului la informații și al amprentei de carbon;

AI este deocamdată o tehnologie poluanta. Iar comunitatile care se bazează cel mai mult pe AI sunt și cele care țin mai mult la reducerea amprentei de carbon. Se cer soluții tehnologice și politici sociale adecvate.

9. Intersecția dintre AI și Neurotehnologie

10. Tehnologii AI: riscuri și oportunități pentru dezactivarea dizabilității.

Fii un consumator informat! E important!

Back to top button