fbpx
Casă & Familie

Sub 20% dintre angajații români au muncit de-acasă în pandemie. De ce nu putem scăpa de virusul 9-17?

Circulă tot mai des o glumă pe rețelele de socializare: ”Oare lucrez de acasă sau locuiesc la serviciu?”. Râdem, noi râdem, dar în spatele ei se ascunde un proces de adaptare, pentru unii dureros, pe care am fost forțați să îl începem în martie 2020.

Ne-am tranformat bucătăriile sau alte colțuri din casă în birouri, le-am decorat frumos ca să avem un fundal prezentabil la ședințele de pe Zoom sau Meet, am pus pe lista de cumpărături rechizite de birou și am început să umblăm prin casă îmbrăcați ca la serviciu (cel puțin de la brâu în sus ).

În România, cele mai recente date arată că doar 0,8% din forța de muncă ocupată din țară obișnuia să muncească de acasă în 2019, adică aproximativ 45.000 de oameni. La polul opus sunt Olanda și Finlanda, unde aproximativ 14% dintre angajați lucrează remote.

Pandemia a crescut și mai mult cifrele în UE. Aproape 4 din 10 angajați (37%) au început să lucreze de acasă, in contextul izolării impuse de pandemie. Cele mai ridicate procente au fost raportate în Finlanda (60%), Luxemburg (peste 50%), Olanda (peste 50%), Belgia (peste 50%), Danemarca (aproape 50%), conform unui raport al Eurofound, care prezintă date referitoare la piața muncii din Uniunea Europeană, în perioada pandemiei de COVID-19.

România a rămas tot la coada clasamentului. Potrivit raportului, țara noastră este singurul stat membru UE cu un procent sub 20% al salariaților care au muncit de acasă, în pandemie. Nu este de mirare că ne-a venit greu să ne obișnuim cu un nou sistem de lucru, având în vedere că noi suntem obișnuiți să lucrăm la birou, sub ochii șefului. N-a fost ușor de acceptat nici pentru angajați, nici pentru angajatori, care brusc nu mai aveau sub control cele 8 ore de stat la birou, chit că uneori erau fix de stat, nu de muncit.

KMPG a făcut un studiu care arată că munca din afara biroului – în această perioadă marcată de pandemie – a crescut productivitatea cu 54% în rândul angajaților. Oamenii au câștigat timpul pe care l-ar fi petrecut în trafic și au avut un control total al condițiilor de lucru. Unul dintre avantajele menționate de cei intervievați a fost acela că nu au mai fost întrerupți de colegi.

Raportul nu precizează dacă respondenții au sau nu copii. În mod evident, angajații cu copii trebuie să facă față unui alt tip de întreruperi, de obicei mult mai frecvente decât cele provocate de colegi… 

Potrivit Gitlab.com există câteva lucruri pe care un angajat le poate face ca să se adapteze mai bine lucrului de acasă.

Separă munca de viața personală

Pare imposibil să lucrezi de acasă și să nu vezi în drum spre baie coșul de rufe plin. Te oprești doar 5 minute să le pui în mașina de spălat! Cum spuneam și mai sus, dacă mai ai și copii, atunci separarea este o utopie, pentru că ei au nevoie de mâncare, de joacă, de supraveghere, de sprijin tehnic la orele online. Totuși, în funcție de jobul pe care îl ai, îți poți organiza timpul astfel încât să le poți face pe toate la un standard cât mai ridicat.

În primul rând, stabilește-ți taskuri pentru fiecare zi.  Vremurile excepționale cer măsuri excepționale, așa încât poți folosi și orele din noapte ca să le îndeplinești.

Așa cum arată și studiul, în această perioadă, de cele mai multe ori problema nu a fost că oamenii nu reușeau să termine treburile de la birou, ci că uitau să-și încheie programul de lucru. De câte ori nu te-ai surprins făcând încă ceva, și încă ceva, fără să te ridici 9-10 ore de la masa de lucru? Impunerea limitelor este foarte importantă atunci când lucrezi de acasă.

Nu renunța la întâlnirile cu alți oameni

Chiar dacă nu te mai vezi zilnic cu colegii de la birou, poți să rămâi în contact cu ei prin întâlniri on-line sau convorbiri la telefon. Discuțiile nu trebuie să fie doar despre sarcinile de serviciu, este important să vorbiți și despre lucruri pe care le-ați fi dezbătut în mod normal la cafea sau în pauza de prânz. Pălăvrăgiți despre copii, parteneri de viață, planuri de vacanță, știri sau orice altceva vă dă o stare de normalitate.

Respectă o anumită rutină, fără să fii absurd

Încearcă să te trezești la aceeași oră ca și când ai fi plecat la birou, să te speli, să te schimbi de pijamale, să iei micul dejun. Nu sări din pat direct la laptop ca să vezi dacă ți-a răspuns ”doamna de la marketing” sau ”tipul de la financiar” la e-mail.

Apoi, la prânz, oprește-te și mănâncă în tihnă, odihnește-te puțin. Poți face și o plimbare scurtă, dacă te ajută să te dezmorțești și să te revigorezi. Dacă ești părinte, organizează-ți programul în funcție de cel al copiilor, altfel n-o să ai randament. Anunță-ți colegii și încercați să ajungeți la o înțelegere convenabilă pentru toată echipa.

Acceptă schimbarea

Nu trebuie să îți faci milioane de probleme. E momentul să cauți soluții, nu să scotocești după lucruri care merg prost. Până la urmă, (aproape) niciunul dintre noi n-a lucrat până acum remote, deci n-are nimeni rețeta minune. Împreună, fiecare echipă în parte poate găsi ritmul și modalitatea de lucru de la distanță, astfel încât treaba să fie făcută bine și la timp. Trebuie doar să ne adaptăm la noi reguli și condiții, să stabilim obiective și să le îndeplinim într-un mod flexibil.

Caută soluții

Aplicațiile online specifice lucrului în echipă sunt extrem de utile. Zoom, Meet, Asana, Slack sau Dropbox se dovedesc a fi parteneri care facilitează munca remote. Folosește-le cu încredere! Dacă ești angajator, asigură traininguri pentru angajații tăi ca să învețe cum funcționează și acordă-le timp să se acomodeze.

Sunt companii care au oferit în această perioadă tot felul de facilități angajaților. Unii au ales să le plătească factura de curent electric, alții le-au pus la dispoziție un psiholog cu care să discute când au nevoie, alții le-au trimis mici atenții sau au implementat un sistem de comunicare internă, prin care angajații primesc constant informații și suport.

Va fi interesant de urmărit, după ce se va încheia pandemia, câți dintre angajați și angajatori vor păstra modul de lucru remote și ce schimbări vor apărea odată ce sistemul va fi ales benevol, nu impus de împrejurări.

Back to top button