fbpx
Alimentație

Mituri despre nutriție care circulă printre adolescenți

Pe măsură ce copiii cresc, în viața lor își fac loc numeroase preconcepții despre nutriție, care pot sta în calea unei alimentații sănătoase.

Multe dintre obiceiurile alimentare căpătate în adolescență vor deveni parte a stilului de viață al viitorului adult. Din acest motiv este bine ca tinerii să primească noțiuni corecte despre nutriție, astfel încât să poată fac ealegeri cât mai sănătoase în privința dietei lor.

Acest lucru este cu atât mai important cu cât ei se află într-o perioadă de mari schimbări pe toate planurile – atât fizic, cât și emotional și social. Nevoile nutriționale ale adolescenților se pot schimba abrupt în perioada de creștere, programul școlar adesea nu le permite să ia mesele principale așa cum o făcuseră în perioada de școlari mici, apar neînțelegerile cu părinții, pe care nu îi mai ascultă nici măcar când oferă sfaturi bune și, totodată, se ivesc tentațiile stilului de viață nesănătos (junk food, consum de alcool și de substanțe ilegale, fumat, diverse dependențe), din pricina nevoii de afirmare în grupul de prieteni.

Să-i ajutăm prin demontarea câtorva dintre cele mai frecvente mituri care circulă printre ei!

Retenția de apă este cauzată de băutul apei în exces

Ideea este des întâlnită în special printre fete și femeile tinere, care cred că se balonează și rețin lichide și de aceea pot avea kilograme suplimentare. Adevărul este că organismul este foarte priceput în a elimina excesul de apă și are suficiente căi de a face acest lucru, principalii responsabili cu reglarea apei fiind rinichii. Singura condiție în care organismul reține apa este în cazul unui aport insuficient. Deci nu te teme să bei apă din belșug. Ai nevoie de circa 35 de mililitri pentru fiecare kilogram de greutate corporală, așa că fă singur calculele!

Stilul de alimentație vegetarian este mai sănătos decât mâncatul omnivor

Sunt numeroase studii care atestă avantajele dietelor vegane și vegetariene, cum ar fi o greutate corporală mai redusă sau un nivel mai bun al colesterolului din sânge. Dar asta nu înseamnă că renunțarea la alimentele de origine animală nu are și neajunsuri. Le enumăr aici pe cele mai frecvente: riscul de carențe de minerale (fier, iod și calciu) vitamine (D, B12), consumul insuficient de proteine și riscul aportului exagerat de grăsimi.

Poți să bei oricâte băuturi light

Ce-i drept, băuturile dietetice nu au calorii, pentru că zahărul este înlocuit cu îndulcitori artificiali, deci nu ești în pericol să te îngrași din cauza lor. Dar acizii din ele există în continuare și pot să-și atace smalțul dinților! Deci nu exagera prea mult cu băuturile carbogazoase nici light, nici în variantă cu zahăr. În plus, au apărut studii care leagă consumul îndulcitorilor sintetici de creșterea riscului de apariție a cancerului și de afectarea negativă a microorganismelor care trăiesc în intestinul uman.

E ok să iei suplimente de proteine dacă faci sport

În primul rând, dacă nu faci sport de performanță – caz în care e indicat să apelezi la sfaturile unui nutriționist-dietetician autorizat –, să știi că nu ai nevoie de niciun supliment alimentar atât timp cât mănânci din toate. Din toate înseamnă mai precis alimente cu cereale integrale, fructe și legumele proaspete din belșug, alimente cu proteine de bună calitate (ouă, lactate, carne slabă, pește, leguminoase, ciuperci) și mici cantități de grăsimi vegetale.

Dacă totuși consideri că aportul tău proteic este insuficient și decizi să folosești un supliement alimentar, ține cont de faptul că nu toate suplimentele sunt la fel. În plus, ele nu sunt verificate cu atenție de către autorități și nimeni nu știe ce conțin. Cu excepția celor care le fabrică, desigur. Deci, înainte de a cumpăra un supliment alimentar, caută informații despre el și verifică dacă este autorizat în țara noastră, folosind această adresă de internet pusă la dispoziție de Institutul de Bioresurse Alimentare din România.

Deserturile și gustările sunt nesănătoase

O gustare ocazională, dulce sau sărată, este o parte normală din viața oricărui adolescent. Interzicerea (chiar și voluntară) oricăror mici plăceri alimentare poate intensifica pofta nestăpânită de dulciuri și să atragă apariția tulburărilor alimentare de tipul anorexiei, bulimiei sau binge eating-ului. O dietă considerată normală și sănătoasă permite ca un procentaj de circa 10% din caloriile zilnice să provină din carbohidrați cu absorbție rapidă, din categoria produselor zaharoase (sau, de ce nu, a cartofilor prăjiți). Important este ca adolescentul să conștientizeze că este vorba de o gustare, de o tratație, și că nu este normal ca acest tip de alimente să fie consumate fără limite sau să înlocuiască mesele obișnuite.

Dietele la modă sunt populare, deci funcționează!

Încontinuu apar diete la modă, care presupun excluderea uneia sau a mai multor categorii de alimente, anumite combinații „secrete” sau unele „superalimente” exotice. Orice adolescent trebuie să știe că dietele restrictive au efect doar pe termen scurt și că, de cele mai multe ori, sunt urmate de modificări metabolice care vor favoriza îngrășarea rapidă ulterioară, adică au așa-numitul efect yo-yo. De aceea apelarea la o dietă dezechilibrată nu este recomandată de medici.

Dr. Laura Davidescu

Medic specialist Igienă Școlară

Master Nutriție și Siguranță Alimentară

Back to top button