Fii un consumator informat! E important!
Tribuna Consumatorilor- T.C.: Domnule Sebastian Hotca, ce ne puteți spune despre situația centrelor de bătrâni din România?
Sebastian Hotca, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC):
- La nivel național am coordonat acțiunea care vizează centrele de îngrijire pentru persoane vârstnice. În cadrul acestei acțiuni au fost verificate 614 centre de bătrâni într-o primă etapă. Noi am prelungit tematica de control începând cu 15 mai 2023, urmând ca și cele care au fost verificate să fie recontrolate pentru a vedea dacă măsurile comisarilor ANPC au fost respectate, iar acolo unde ele nu au fost respectate să fie luate măsurile complementare prevăzute de lege. În cadrul acestor acțiuni de verificare au fost descoperite foarte multe abateri greu de imaginat în unele situații. Mă refer aici la paturi, perne, saltele, pilote ș.a.m.d., mergând spre blocul alimentar unde am regăsit produse expirate și produse ținute în condiții insalubre. Știam că lucrurile nu sunt în regulă și de aceea am și demarat această acțiune de control, dar nu ne-am gândit că lucrurile stau atât de rău. Sper că în marea majoritate a locațiilor lucrurile s-au îndreptat astfel încât vârstnicii să se bucure de cele mai bune condiții. Practic acesta a fost și scopul nostru: să îndreptăm lucrurile acolo unde ele nu au fost tocmai în regulă.
T.C.: Cum stăm la capitolul spații publice de joacă pentru copii?
Sebastian Hotca: În ceea ce privește acțiunea și tematica de control la nivel național cu privire la locurile de joacă pentru copii, această tematică a fost demarată tocmai pentru că suntem în preajma zilei copilului dar și a sezonului de vacanță, iar aceste locuri vor fi folosite mai des de către copii. Noi trebuie să ne asigurăm că aceste spații sunt sigure și nu pun în pericol viața și sănătatea principalilor beneficiari, copiilor. Vrem ca rezultatul acestor acțiuni să fie un real succes astfel încât toți copiii să se bucure de timpul liber fără accidente. De asemenea, facem apel la părinții care au și calitatea de consumatori a unor astfel de servicii să ne semnaleze eventualele nereguli pe pagina oficială ANPC sau la numărul 021.9551. De altfel, încurajez toți consumatorii , să ne sesizeze orice abatere pe care o constată la modul general, fie că este vorba de locurile de joacă, restaurante ș.a., pentru că noi suntem cei care protejează (după cum spune și denumirea noastră: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor). Cred că dacă o conștientizare mai serioasă la nivelul operatorilor economici, care văzând lucrurile din prisma unui consumator atunci că probabil, vor reuși mult mai ușor să înțeleagă și să se poziționeze în raport cu consumatorii, astfel încât să nu comită abateri și să manifeste un comportament superficial în prestarea serviciilor și oferirea produselor pentru consum.
T.C.: Credeți că e nevoie de a da dovadă de bun simț atât din partea consumatorilor, cât și a operatorilor economici?
Sebastian Hotca: Românii sunt recunoscuți pentru bunul simț și responsabilitate, ori acestea trebuie să se regăsească la toate nivelurile. Și asta se întâmplă pe alocuri. Să știți că am întâlnit și locații foarte bine puse la punct unde nu am constatat nicio abatere, unde operatorii economici sunt extrem de responsabili în prestarea serviciilor. Desigur, la polul opus se găsesc și cei indolenți și superficiali care se bazează pe faptul că cererea este foarte mare și atunci ei cred că își pot permite luxul să nu respecte legea. De aceea noi ne aflăm aici.
T.C.: Greșeala este umană. Având în vedere acest fapt, cum răspundeți în fața unui proaspăt antreprenor bine intenționat căruia îi pot scăpa amănunte din stufărișul reglementărilor?
Sebastian Hotca: ANPC oferă tuturor operatorilor ecomomici controlul voluntar de fond. Așadar, aceștia pot formula o cerere către comisariatul județean pentru protecția consumatorilor unde își au sediul, prin care solicită un control voluntar de fond. În urma acestui control, comisarii noștri se deplasează la fața locului unde constată dacă sunt abateri. În urma acestui tip de control nu se aplică amenzi, ci se încheie un proces de constatare și eventuale avertismente, se emite un *to do list* și un termen până la care eventualele abateri trebuie îndreptate; urmând ca, verificarea ulterioară ANPC să se concretizeze într-un proces verbal de constatare a contravenției în situația în care abaterile persistă. De aceea îi invităm pe toți cei care vor să facă acest lucru să se adreseze cu o cerere pentru un control voluntar de fond. Noi în baza HG700, suntem obligați să facem și acțiuni de consiliere – cum sunt și cele la care m-am referit anterior- iar ele se pot realiza la inițiativa operatorului economic.