Timp liber

Decarbonare economiei, societății și industriei românești

Ce este decarbonarea?

Decarbonarea este, mai clar, reducerea emisilor de CO2. Adică încetarea utilizării combustibilului fosil și schimbarea acestuia cu resurse regenerabile. 

Pentru a preveni schimbările climatice periculoase, Uniunea Europeană s-a angajat să atingă neutralitatea climatică până în 2050. Acest obiectiv și un obiectiv intermediar actualizat pentru reducerea emisiilor până în 2030 vor deveni obligatorii din punct de vedere juridic în cazul în care Parlamentul European și Consiliul ajung la un acord cu privire la Legea europeană privind clima.

Legea privind clima face parte din Pactul verde european, foaia de parcurs a Uniunii Europene către neutralitatea climatică. Parlamentul European a insistat mult timp să se stabilească obiective în materie de climă mai ambițioase pentru Uniune și a adoptat poziția sa privind noua legislație pe 7 octombrie 2020. Eurodeputații au solicitat ca obiectivul de reducere a emisiilor pentru 2030 să fie redus la 60 % sub nivelul din 1990, față de obiectivul actual de 40 %, și ca toate statele membre ale Uniunii să atingă neutralitatea climatică până în 2050, conform europarl.europa.eu

Ce spun specialiștii? 

În cadrul conferinței Energynomics „Decarbonarea: Cât de repede? În ce direcție?”, Niculae Havrileţ, secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, a declarat că decarbonarea este un program european pentru un mediu mai curat și pentru energie electrică mai ieftină, care nu mai solicită penalizări suplimentare pentru emisiile de gaze. Acesta speră ca până în anul 2027 să existe un buget în jur de câteva miliarde de euro care să fie alocat creșterii capacității de producere în zona energiei regenerabile. Conform secretarului de stat, condițiile naturale ale României permit dezvoltarea acestor capacități de producere atât în on-shore, cât și off-shore, mai ales în ceea ce ce privește energia eoliană.  Programele pentru implementarea planului de reducere a  emisiilor de CO2 sunt numeroase, iar Ministerul este deschis la o colaborare cu Mediul de Afaceri din această zonă. Acesta mai declară că se poate conta pe un sprijin economic din fonduri europene, vizând doar zona energetică. 

În ceea ce privește fondul de modernizare și de calendarul implementării proiectelor prin acesta, Niculae Havrileț spune că Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri împreună cu Ministerul Fondurilor Europene într-un program sprijinit de Banca Europeană de Investiții redactează trei elemte importante pentru aplicarea investițiilor care trebuie să vină în câteva luni. Trebuie să se stabilească un ghid de finanțare și o schemă de ajutor, acestea fiind încă în lucru. 

În legătură cu lista de proiecte incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secretarul de stat declară că acest plan s-a rescris și că este pe final de redactare, urmând să fie livrat în câteva zile. 

Despre bonusul pentru cogenerare, Dl. Havrileț spune că de la 1 martie 2022 va fi o nouă schemă de cogenerare, iar condițiile de calificare vor fi mult mai restricitve, o mare parte din actualii beneficiari pierzându-și calificarea.  

În aceeași conferință, au mai discutat specialiști precum Daniel Burlan (directorul general al CE Oltenia), Cristian Athanasovici (Business Development Manager, Kawasaki Gas Turbines Europe GmbH), Cristina Ghimbovschi (Head of Project Finance & Financial Analysis, BCR), Mihai Drăghici (Senior Manager, Business Advisory Services, EY România) și Petru Rușet (Managing Director Siemens Energy România). 

Schema UE de comercializare a certificatelor de emisii

Această schemă urmărește să reducă emisiile de dioxid de carbon generate de industrie și obligă companiile să dețină un permis pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit. Companiile trebuie să le achiziționeze prin licitație. Există o serie de stimulente pentru a da un impuls inovării în acest sector.

Schema de comercializare a certificatelor de emisii este prima piață mondială de dioxid de carbon la nivel mondial și rămâne cea mai mare astfel de piață. Ea reglementează aproximativ 40 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din Uniune și se aplică pentru aproximativ 11 000 de centrale electrice și fabrici producătoare din Uniune. Obiectivul este de a reduce emisiile cu 43 % față de 2005, conform Parlamentului European

Reducerea emisiilor generate de autoturisme

Autoturismele și camionetele produc 15 % din emisiile de CO2 din Uniune. Aceasta a adoptat acte legislative pentru a înăspri standardele referitoare la emisiile generate de autoturisme. De asemenea, Parlamentul solicită măsuri care să faciliteze trecerea la vehicule electrice și hibride.

Back to top button