fbpx
AlimentațieArticole Utile

Câte tipuri de făină există, când și cum le folosești?

Ce făină este mai bună pentru cozonaci? Dar pentru pâine? Care sunt tipurile de făină fără gluten? Ca să-ți crească bine aluaturile, e nevoie să folosești tipul de făină potrivit. Detaliem în articolul de mai jos informațiile de care ai nevoie ca să poți alege.

Făina din grâu

Făina din grâu este cea mai folosită în produsele de patiserie și cofetărie. Există diferite tipuri de făină de grâu, care se disting prin cantitatea de gluten pe care o conțin, culoare, părțile cerealelor utilizate și tipul de grâu. Făina de grâu este un ingredient esențial în majoritatea produselor coapte.

Făina de grâu se obține prin măcinarea unor părți din boabele de grâu. Există trei părți principale ale bobului:

  • Partea endospermă sau proteină/amidon
  • Germenul, bogat în proteine​/grăsimi/vitamine
  • Tărâțele, partea bogată în fibre

Făina albă se face doar din endosperm. Făina brună include germenii și tărâțele. Făina din cereale integrale include toate cele trei părți. Odată ce fiecare parte a fost separată, este măcinată într-o pulbere. Făina albă are o culoare naturală alb-gălbuie, dar, din păcate, este adesea albită sau amestecată cu substanțe chimice oxidante, pentru a produce o culoare cât mai albă.

Există mai multe tipuri de făină de grâu, printre care:

  • Făină universală
  • Faina de pâine
  • Făină pentru prăjituri
  • Făina de patiserie
  • Făină care crește de la sine
  • Făină de grâu integral
  • Înlocuitori pentru făina de grâu

Pe piață, există mulți înlocuitori ai făinii de grâu, care sunt folosiți de către oamenii care au sensibilitate sau intoleranța la gluten. Făina de soia, germenii de grâu, făina de porumb, făina de ovăz, făina de mei, făina de castane și făina de quinoa sunt doar câțiva dintre substanțele care pot înlocui făina de grâu. Înlocuitorul făinii pe care îl folosești depinde de rețeta pe care o prepari, de preferințele de gust și de disponibilitate.

Făina spelta

Spelta este un tip antic de grâu, cultivat încă în multe părți ale lumii. Mai este cunoscută și sub numele de făină de alac. Făina spelta conține mai multe proteine față de cea de grâu, însă are un aport caloric semnificativ mai mic decât aceasta.

Poate fi folosită în aceleași tip de preparate ca și făina de grâu, doar că, fiind mai solubilă în apă, nu are nevoie de atât de multă hidratare. Este indicat să renunți la aproximativ un sfert din cantitatea de lichid prevăzută în rețetă dacă înlocuiești făina de grâu cu spelta. Are gust ușor de nucă. Poate fi folosită la pepararea fursecurilor, clătitelor, prăjiturilor, chiflelor și la pâine.

Făina de secară

Este folosită pentru a produce pâine de secară și alte tipuri de aluaturi, oferind o aromă distinctă și un conținut diferit de nutrienți față de preparatele obținute din făină de grâu.

Tipuri de făină de secară

 

Făină albă de secară

În făina albă de secară, tărâțele și germenii sunt complet îndepărtați, iar făina conține doar endospermul bobului de secară. Această făină are doar o aromă subtilă de secară.

Făină de secară medie

Făina medie de secară conține și o parte din tărâțe, spre deosebire de secara albă; prin urmare, are o culoare mai închisă și o aromă de secară mai robustă. Rezistă cel mai bine la tratament termic.

Făina de secară neagră

De obicei, este obținută prin măcinarea întregului bob – toate tărâțele, germenii și endospermul.

Făinuri fără gluten

Făina de ovăz

Are o textură mătăsoasă și un gust delicat. Este similară cu făina de grâu, cu diferența că este fără gluten și are un conținut proteic mai ridicat decât alte tipuri de făină. Se poate utiliza în aceleași tipuri de preparate ca și făina de grâu.

Făina de cocos

Făina de cocos are un conținut ridicat de proteine, fibre și grăsimi și un conținut redus de carbohidrați, în comparație cu alte tipuri de făină. În plus, nu are deloc gluten. Putem folosi făina de cocos pentru a prepara orice desert sau produs de patiserie, dar este important să rețineți că are o densitate mai mică decât făina de grâu, de aceea este necesar să folosim un agent de îngroșare sau mai multe ouă pentru o astfel de rețetă.

Făina de hrișcă

Hrișca aparține unui grup de alimente numite pseudocereale, care sunt semințe folosite și consumate la fel ca boabele de cereale, dar nu cresc pe plante care seamănă cu iarbă. Se utilizează atât pentru aluaturi, cât și pentru îngroșarea unor mâncăruri gătite.

Făina de orez

Se produce prin măcinarea orezului alb sau brun și are avantajul că este foarte accesibilă ca preț. Cel mai frecvent se folosește pentru îngroșare în rețetele de alimente refrigerate sau congelate, deoarece inhibă separarea lichidelor. Poate fi folosită și în aluaturi.

Făina de banane

Este recomandată de către susținătorii dietei paleo. Se produce din banane verzi și are un gust delicat de banane crude, dar după fierbere își pierde această aromă.

Făina de tapioca

Tapioca este amidonul extras din rădăcina de manioc, un tubercul originar din America de Sud. Tapioca este amidon aproape pur și are o valoare nutritivă foarte limitată. Cu toate acestea, nu conține gluten în mod natural, deci poate servi ca un substitut pentru grâu. Se folosește mai ales pentru îngroșarea mâncărurilor.

Făina de migdale

Cel mai frecvent se utilizează ca înlocuitor pentru făina de grâu la coacerea prăjiturilor, pentru clătite și deserturi, fiind aleasă de cele mai multe ori de cofetari atunci când vor să realizeze un preparat mai fin.

Făina de in

Este potrivită pentru îngroșarea supelor sau sosurilor datorită capacității sale de a se umfla atunci când intră în contact cu un lichid. Persoanele active fizic o pot adăuga și în băuturile proteice sau în smoothie-uri.

Back to top button