fbpx
Casă & Familie

Nu există viitor fără trecut!

Romanian Design Week recuperează și integrază o clădire istorică în demersurile sale creative

Nu există #forward fără trecut – este inscripția care m-a impresionat cel mai mult în interiorul fostei reșdințe Brătianu, deschise publicului prin eforturile organizatorilor Romanian Design Week, printr-un parteneriat cu Ordinul Arhitecților din București și cu stprijunul Bibliotecii Naționale a României. Tema #forward (înainte) a devenit emblema acestei a 10-a ediție aniversare a Romanian design weeek, care s-a bucurat de un succes deosebit timp de o săptămână. 

Însă recuperarea moștenirii Așezămintelor Brătianu mărturisește că fără să ne trăim trecutul nu ne vom putea trăi nici viitorul. Romanian design weeek crede în rolul înț’elegerii istoriei în navigarea conștientă a prezentului și imaginarea viitorului.

RDW Design House @Așezămintele Ion I.C. Brătianu a propus un exercițiu de nouă zile și un traseu ce încurajează atât descoperirea creativității contemporane prin expunerea a 10 designeri, studiouri și artiști români reprezentativi pentru ultimii 10 ani, cât și revizitarea istoriei acestui ansamblu de patrimoniu și, prin extensie, a împrejurimilor: Bulevardul Dacia și zonele conexe ce alcătuiesc astăzi Cartierul Creativ.

Expoziția de design, găzduită de fosta sală de lectură a ansamblului, a găzduit un nou designer în fiecare zi, într-un demers ce împrumută din dinamismul industriilor creative locale, prezentând exemple de design grafic, ilustrație, design de produs și fashion design.

Însă vedeta incontestabilă a expoziție este însăși spațiul ei cu proporții și decorațiuni remarcabile, un spațiu încă nerestaurat, dar minunat pus în valoare pentru RDW de conceptul și designul curatorial adus de Attila Kim Architects.

Construcția anasambului, un model de arhitectură neoromânească, începe în martie 1908, când Elisa Brătianu (născută Știrbei), recent măritată cu Ion IC  Brătianau, cumpără imobilele aflate pe acest loc. Având în comun cu Ion IC Brătianu pasiunea pentru promovarea tradiției naționale  în arhitectură și artele noi, într-un context singular al nașterii națiunii române, Petre Antonescu devine în 1903 arthitectul oficial al familiei Brătianu. El este cel care va realiza soclul  celebrei statui a lui Ion I C Brătianu din piața Universității și câțiva ani mai târziu va fi rugat de Ion IC Brătianu să ridice viitoarea sa reșediunță, o vilă neoromânească impresionantă, clădită în anii 1910-1912 peste drum de Biserica Amzei. Construcția, care permite și accesul dinspre Bulevardul Dacia, este ridicată în stilul arhitecturii neobrâncovenești și are schema vilelor pariziene, transpusă în atmosfera unei aripi de mănăstire  muntenească. Noua locuință era menită să exprime statutul politicianului. În noiembrie 1928, la un an de la stingerea din viață a lui Ion IC Brătianu, se constituie, din inițiativa soției sale Elisa și a fraților săi, Fundația Așezămintele Brătianu care își va avea sediul în aceste case. Fundația își propunea deschiderea pentru public a Bibliotecii Brătianu, adusă la București de la Florica. Lucrările se finalizau în 1930 se finalizau, iar Așezămintele Ion I. C. Brătianu, un reper simbolic prin rolul său de bibliotecă publică, ansamblu ce rămâne azi unul dintre cele mai apreciate exemple de arhitectură neoromânească în București. 

Back to top button