În plin avânt de Black Friday, această Zi Mondială a Calității ne atrage atenția asupra impulsului de acumulare și ne îndeamnă să reflectăm puțin și la calitate și nu numai la cantitatea de mărfuri pe care le putem obține relativ ușor, care par accesibile.
Se știe de când lumea: cine dorește satisfacție pe termen lung, durabilitate și fidelizarea clienților, va pune accentul pe calitate.
Desigur, în principiu toată lumea vrea calitate. Dar nu toți și-o permit.
Ceea ce ar trebui să ne propunem este ca tot ceea ce se produce și se poate cumpăra într-un anume domeniu să fie de calitate, să respecte niște standarde care țin nu numai de fiabilitate și durabilitate, ci și de locul pe care respectivul produs îl va ocupa în lanțul economic și ecologic.
Desigur standarde există și sunt stabilite în funcție de diferite criterii vitale. Respectarea lor este obligatorie. Totuși efortul de a produce calitate depășește simpla standardizare și presupune cercetare și creativitate din partea producătorului, respectiv responsabilitate, independență și din nou creativitate din partea consumatorului.
Aceasta este tema pentru Săptămâna Mondială a Calității 2024: „Calitate: de la conformitate la performanță”. Tema își propune să crească gradul de conștientizare legat de managementul calității și se concentrează pe navigarea complexității în peisajul dinamic al afacerilor de astăzi. Prin această alegere, companiile sunt încurajate să exploreze modalități de a folosi principiile calității pentru a depăși simpla respectare mecanică a standardelor și reglementărilor. Principiul calității înseamnă mereu evoluție, autodepășire.
Ziua Mondială a Calității are loc în fiecare a doua joi a lunii noiembrie. A început în 2008 la Londra, cu scopul de a promova importanța calității în munca și viața noastră. De la industrii la educație, este vorba despre promovarea bunelor practici care duc la servicii, produse și beneficii societale generale mai bune. Ideea este simplă, dar puternică: când acordăm prioritate calității, toată lumea câștigă. Standardele îmbunătățite aduc creștere economică și o planetă mai sănătoasă.
Înaltă calitate înseamnă clienți mulțumiți și, în cele din urmă, succes și prosperitate. În această zi, oamenii și companiile din întreaga lume își împărtășesc angajamentul față de excelență.
Istoria Zilei Mondiale a Calității
Ziua Mondială a Calității are o poveste interesantă care datează din 1990, când Organizația Națiunilor Unite a subliniat importanța managementului calității. Această zi globală de recunoaștere evidențiază modul în care calitatea joacă un rol vital în viața noastră de zi cu zi și în spectrul mai larg de industrii și afaceri. Ideea a început în 1960, de la Uniunea Japoneză a Oamenilor de Știință și Ingineri (JUSE). Ei au văzut nevoia de a se concentra pe calitate, mai ales că afacerile japoneze au început să crească rapid după al Doilea Război Mondial. Într-un fel, practicile de management al calității au contribuit la modelarea miracolului economic japonez de după al doilea război mondial.
Primul eveniment oficial de Ziua Mondială a Calității a avut loc la Londra în 2008, organizat de Chartered Quality Institute (CQI), un organism fondat în 1919.
De la începuturile sale, CQI a fost în fruntea promovării excelenței organizaționale prin managementul calității. Managementul calității implică diverse componente precum planificarea, asigurarea, controlul și îmbunătățirea, toate având ca scop menținerea unor standarde înalte. Sărbătorirea acestei zile atrage atenția tuturor, de la corporații la persoane fizice, asupra importanței luptei pentru calitate în tot ceea ce facem. Este vorba de a face lucrurile mai bune, mai sigure și mai fiabile, de a asigura satisfacția clienților și de a promova o cultură a îmbunătățirii continue.
Recunoașterea Zilei Mondiale a Calității înseamnă recunoașterea eforturilor tuturor celor implicați în respectarea standardelor de calitate. Acesta încurajează companiile să implementeze sisteme puternice de management al calității, ceea ce duce la o productivitate mai mare, costuri mai mici și o mai mare încredere și loialitate a clienților.
Sărbătorirea acestei zile nu este doar pentru profesioniștii din domeniu, ci pentru ca fiecare dintre noi să aprecieze importanța calității în crearea unei lumi mai bune, mai eficiente și durabile.
Ziua Mondială a Calității nu este ziua calității produselor, ci ziua calității vieții și ar trebui să ne facă să reflectăm la modul în care putem construi o lume în fiecare om să poată face alegeri de calitate.