fbpx
Casă & Familie

Dreptul consumatorului de a beneficia de garanții la cumpărături făcute în Uniunea Europeană

Din 2022, garanțiile s-au extins pentru noi categorii de produse

În Uniunea Europeană, pentru orice achiziție în magazin sau pe internet de la un vânzător profesionist, beneficiați de o garanție legală de conformitate de minim 2 ani, care vă permite să cereți vânzătorului repararea sau schimbarea bunului, sau dacă acest lucru se dovedește imposibil, rambursarea sumelor plătite. De la 1 ianuarie 2022, această garanție a fost extinsă la produsele “inteligente“ dotate cu software conectat la internet și supus updatărilor, precum și la conținutul și serviciile digitale.

Un produs este neconform atunci când:

– Nu puteți utiliza produsul ca de obicei;

– funcționalitățile sale nu corespund descrierii oferite de vânzător;

– produsul nu are calitățile anunțate în reclame ;

– produsul nu are caracteristicile pe care le-ați convenit cu vânzătorul sau nu se potrivește cu scopul pe care l-ați comunicat vânzătorului;

  • nu ați primit toate accesoriile 
  • instrucțiunile de instalare sunt incomplete sau de neînțeles;
  • produsul are un defect de fabricatie.

Garanția nu acoperă defecte aparente, deteriorarea produsului din cauza utilizării anormale a produsului sau uzurii produsului, cu excepția cazului în care în caracteristicile produsului se precizează în mod explicit că acesta este indestructibil, de exemplu.

De asemenea, nu puteți pretinde un defect al uneia sau mai multor caracteristici ale bunului dacă știați la momentul achiziției că acestea nu fac parte din criteriile de conformitate ale bunului.

În cazul produselor achiziționate după 1 ianuarie 2022, noile reglementări precizează că acesta este conform dacă:

– corespunde descrierii, tipului, cantității și calității, în privința funcționalității, compatibilității, interoperabilității sau oricărei alte caracteristici prevăzute în contract;

– corespunde utilizării speciale pe care o căutați și pe care ați specificat-o vânzătorului;

– se livrează cu toate accesoriile și instrucțiunile de instalare;

– este furnizat cu actualizări;

  • corespunde cantității, calității și altor caracteristici, inclusiv durabilitate, funcționalitate, compatibilitate și siguranță, la care consumatorul se poate aștepta în mod legitim pentru produse de același tip, făcând referire la natura bunului sau la declarațiile vânzătorului, publicitatea sau etichetarea.

Conținuturile și serviciile digitale beneficiază și ele de garanție în caz de defecțiune. Pe lângă criteriile de mai sus, aceste produse sau actualizările contractuale ale acestora sunt considerate neconforme dacă sunt incompatibile, dacă nu pot fi adaptate la alte dispozitive sau sisteme. În plus, Directiva 2019/771 privind anumite aspecte privind contractele de vânzare de bunuri și Directiva 2019/770 privind anumite aspecte privind contractele de furnizare de conținut digital și servicii digitale vor înlocui normele actuale.

În 10 țări (Belgia, Bulgaria, Irlanda, Italia, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Norvegia și România), garanția legală este suspendată în timpul reparației sau schimbului produsului.

În alte țări, precum Austria, Croația, Grecia și Islanda, produsul reparat sau schimbat este din nou garantat timp de 2 ani (de la livrare).

Dacă ați achiziționat un ceas sau un frigider „inteligente“, deci conectate permanent la internet, vânzătorul trebuie să vă informeze și să vă trimită actualizări, adică modificări pentru a menține, adapta sau îmbunătăți funcționalitatea sau securitatea bunului sau serviciului.

Trebuie să primiți actualizări:

– fie într-o perioadă la care vă puteți aștepta în mod legitim, având în vedere produsul achiziționat;

sau timp de 2 ani dacă contractul de vânzare prevedea furnizarea conținutului digital într-o anumită perioadă;

  • pe durata contractului dacă conținutul digital urmează să fie furnizat mai mult de 2 ani.

Bine de știut: indiferent dacă ați cumpărat un bun nou sau second-hand, beneficiați de garanție legală de conformitate. Cu toate acestea, durata poate fi diferită (doar 1 an în Germania de exemplu).

În unele țări europene, aveți o garanție de 2 ani chiar și pentru bunuri second-hand (Bulgaria, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Grecia, Islanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, Țările de Jos, Norvegia, Suedia, Regatul Unit). Cu toate acestea, poate fi necesar să dovediți defectul.

Back to top button