Navigând pe internet, deseori dai de oferte foarte atractive, care par prea bune pentru a fi adevărate. Și de cele mai multe ori chiar așa este, deoarece produsele sunt contrafăcute – ele pot fi dăunătoare pentru sănătatea, siguranța și portofelul nostru: de la ochelari de soare falși care nu ne protejează ochii până la jucării pline de substanțe toxice. Raportul Centrelor Europene ale Consumatorilor din 2017 îi ajută pe consumatori să facă diferența între imitații și produsele de marcă originale.
Distribuția de bunuri contrafăcute a prosperat în timpul pandemiei, arată cea mai recentă evaluare realizată de Europol și Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene (EUIPO). Pe lângă îmbrăcăminte și produse de lux confiscate, este în creștere comerțul cu produse contrafăcute potențial periculoase: medicamente, alimente, băuturi, cosmetice și jucării.
Producția ilicită de alimente – în special băuturi – a devenit mai sofisticată, unii falsificatori acoperind întregul lanț de aprovizionare și distribuție. Încălcările indicațiilor geografice protejate continuă să fie raportate pe scară largă.
În topul bunurilor false confiscate se află telefoanele mobile, accesoriile și componentele lor – vândute în special de Black Friday și Cyber Monday. Falsificatorii au exploatat recent deficitul global de cipuri semiconductoare.
Majoritatea contrafacerilor de pe piața UE sunt produse în afara Europei (Asia, în special China). Totuși în UE se constată recent creșterea importurilor de ambalaje și semifabricate contrafăcute – ceea ce indică prezența unor unități de producție ilegale chiar în UE.
Centrele Europene ale Consumatorilor oferă 10 sfaturi pentru a evita contrafacerile pe internet
- Verificați identitatea vânzătorului, respectiv datele de contact ale magazinului online
– numele companiei,
– adresa geografică,
– adresa de e-mail sau un formular de contact autentic,
– numerele de telefon și de fax, dacă sunt disponibile.
Nu orice adresă care se termină cu „.be”, „.fr”, „nl” sau are altă extensie europeană denotă că respectiva companie este situată în UE.
2. Căutați recenziile altor consumatori: atenție la recenziile excesiv de pozitive și la cele prea vagi, ar putea fi lăsate chiar de magazinul online, ceea ce este, desigur, ilegal.
3. Verificați dacă site-ul web beneficiază de o marcă de încredere (o ștampilă prin care o terță parte obiectivă certifică calitatea respectivelor produse sau magazine). Accesați site-ul web al mărcii de încredere pentru a verifica dacă magazinul online respectiv a primit de fapt acest sigiliu.
4. Evaluați aspectul general al site-ului web
Majoritatea site-urilor web care vând produse contrafăcute nu arată profesionist, prezintă greșeli de ortografie, iar logourile produselor sunt fie încețoșate, fie lipsesc. Evitați site-urile web ale căror
URL-uri cuplează numele unei mărci cu termeni precum „cheap“ sau „outlet“ sau alte expresii care sugerează prețuri mici.
5. Verificați felul în care drepturile consumatorilor sunt enunțate pe site-ul web al comerciantului. Trebuie să fie menționate drepturi cum ar fi garanția, marja de 14 zile pentru returnare, reparații.
6. Verificați imaginea produsului
Imaginile de calitate slabă, parțiale, imaginile care nu se pot mări sau unde logoul produsului apare în ceață trădează de obicei un site web care vinde produse false.
7. Atenție la preț: dacă pare prea bun, probabil așa este! Comparați prețurile pe mai multe site-uri web și întotdeauna luați în considerare prețul total (care trebuie să includă TVA, costuri de livrare, comisioane bancare, taxe vamale).
8. Verificați site-ul web oficial al mărcii pe care doriți să o cumpărați: majoritatea mărcilor mari le oferă doar câtorva retaileri autorizarea de a le vinde produsele. Comandând produsele de la acești retaileri sunteți siguri că ceea ce cumpărați sunt produse originale.
9. Plătiți cu un mijloc de plată securizat
– folosiți pentru plată o pagină specială de plată securizată (afișează un lacăt sau un logo al unei chei și a cărui adresă URL începe cu „https”),
– plătiți cu card, de preferință – astfel vă puteți recupera banii de pe cardul de credit emitent în caz de fraudă,
– evitați transferurile directe de bani (Western Union, Worldremit, Worldplay, Moneycorp, …).
10. Atenție la produse recondiționate (refurbished)
Site-ul ar trebui să menționeze dacă acestea sunt asimilate unor produse noi sau second hand.