fbpx
Casă & Familie

“30 de ani de protecția consumatorilor în România”

ANPC te respectă

   AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA CONSUMATORILOR

     Istoric:

Începând cu 1990, pentru prima dată după Al Doilea Război Mondial, s-a vorbit în România, despre ”societatea de consum” și ”protecția consumatorilor”.

Cele două concepte trebuiau însoțite de un cadru legislativ menit să le reglementeze, într-o societatea neobișnuită cu acest mod de abordare.

Astfel, odată cu acesta, în august 1992, se înființează, în țara noastră, primul organism guvernamental care are în atribuții protejarea consumatorului, având un sediu în București și câte unul în fiecare reședință de județ și fiind condus de un director general.

În 30 de ani:

  • A desfăşurat peste 2,5 milioane de acțiuni de control care au cuprins peste 1000 de tematici naționale;
  • Au fost primite peste 1,3 milioane de sesizări;
  • A asigurat consilierea gratuită a peste 7.000 de operatori economici;
  • A dispus interzicerea de la comercializare şi retragerea din circuitul comerciala a unor produselor neconforme în valoare de peste 145 milioane lei;

Au fost aplicate amenzi contravenționale în valoare de 1,8 miliarde lei;

  • În fiecare an, a desfăşurat comandamente: Comandamentul Litoral, Comandamentul de Iarnă, Comandamentul Delta Dunării
  • Este instituția care a marcat pionieratul în domeniul etichetării produselor alimentare în România prin elaborarea primului act normativ respectiv, Hotărârea Guvernului nr. 784/1996;
  • A acordat despăgubiri consumatorilor în valoare de peste 200 milioane lei;

În decursul acestor ani:

  • Au fost înregistrate peste 76.220 reclamații.
  • Au fost aplicate 4.865 amenzi contravenționale de peste 34 milioane lei.
  • Au fost desfășurate peste 30 de acțiuni tematice de control la nivel național.
  • ANPC a depus în instanță peste 200 de dosare, întocmite în baza legii clauzelor abuzive.
  • Au fost restituite consumatorilor sume considerabile:

–           5.006.000 LEI

–           9.145.000 EUR

–           22.260.000 CHF

–           1.550 GBP

În urma hotărârilor instanțelor de judecată, s-au restituit 18.000.000 EUR.

În vederea conformării la documentul de control întocmit, s-au restituit aproximativ 5.600.000 EUR.

Structura și-a început activitatea sub denumirea de Oficiul pentru Protecția Consumatorilor, nume pe care l-a păstrat timp de 11 ani și care s-a impus atât de puternic pe piață, încât și astăzi mai este folosită, în mod popular, abrevierea OPC, atunci când se vorbește despre instituție.

Începând din 2003, OPC devine Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care va fi condusă de un președinte și doi vicepreședinți și care este un organism mult mai mare și mai dezvoltat, alături de atribuția acestuia de bază – control și supraveghere a pieței – adăugându-se, pe rând, de-a lungul anilor, direcții speciale unele nou înființate, altele de tradiție, foarte variate ca domeniu:

  • Direcția de Metale Prețioase
  • Centrul European al Consumatorilor
  • Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor
  • Direcția de Insolvență a Persoanelor Fizice

Acestora li se adaugă și Laboratoarele Larex și cel special destinat vinurilor, ambele aflate într-un proces de modernizare.
Ca organizare teritorială, structurile județene ale ANPC capătă denumirea de Comisariat și sunt coordonate, conform noii împărțiri administrative a țării, de 8 Comisariate Regionale.

Sursa: ANPC te respectă!

Telefonul consumatorului 0219551

Fii un consumator informat, e important!

Back to top button