Cca. 165 de crame și 439 de vinuri și spumante înscrise în ediția 2023;
Crama Bratu – Fetească Regală, sec, 2022, Crama Corbuț – Cabernet Sauvignon & Merlot, sec,
2021 și – Crama Unu, Fetească Neagră, sec, 2020 – cele mai bune vinuri ale acestei ediții;
Podgoria Silvania, Blanc de Blancs, alb brut – cel mai bun vin spumant;
Apus de soare, Crama Moșia Domnească, Panciu – vinul cu cea mai frumoasă etichetă;
2.820 de vinuri înscrise în cele opt ediții ale concursului; creștere cu 25% a numărului de vinuri
înscrise în 2023 vs. 2022.
BASF Agricultural Solutions România, unul din cei mai mari furnizori ai pieței locale de produse
pentru protecția plantelor, anunță câștigătorii celei de-a 8-a ediții a concursului „Povești cu vinuri
românești”, desfășurat în perioada 8 martie – 25 mai 2023, la nivel național. Competiția a vizat
viticultorii mici și mijlocii din toată țara, cu suprafețe cultivate de până la 100 de hectare, și a
inclus, în premieră, două secțiuni – una dedicată vinurilor spumante și una destinată tinerilor
artiști dornici să ilustreze coperta noului catalog.
În cadrul celor patru etape regionale (corespunzătoare zonelor Moldova, Muntenia, Banat și Transilvania,
Oltenia și Dobrogea), juriul specializat, format din experți ai Asociației Degustătorilor Autorizați din
România (ADAR), a desemnat cele 3 vinuri finaliste pentru fiecare categorie de vinuri (roșii, albe și rosé).
Ca și în edițiile anterioare, jurizarea concursului s-a realizat prin respectarea normelor sistemului
internațional de evaluare stabilite de Organizația Internațională a Viei și Vinului (OIVV). Mai mult de atât,
în cadrul regiunii Banat și Transilvania, au fost necesare, pentru prima dată în istoria competiției, două
comisii de jurizare, datorită numărului foarte mare de probe înscrise. Finala națională a cuprins 36 de
vinuri și, în premieră, au intrat în concurs 28 de vinuri spumante, de la principalii producători din țară.
Marele câștigător al finalei celei de-a 8-a ediții la categoria vinurilor albe a fost Crama Bratu – Fetească
Regală, sec, 2022. Locul 1 la secțiunea vinurilor rosé a fost ocupat de Crama Corbuț- Cabernet
Sauvignon & Merlot, sec, 2021, iar primul clasat la categoria vinurilor roșii a fost Crama Unu, Fetească
Neagră, sec, 2020.
„Așa cum ne-am propus, „Povești cu vinuri românești” devine o competiție tot mai vizată de jucătorii din
industria vinificației și viticulturii. Astfel, anul acesta am ajuns la 439 de probe înscrise (vinuri și
spumante), cu cca. 25% mai multe comparativ cu ediția anterioară. Deja vorbim despre un eveniment cu
tradiție, care, din 2016, a devenit o componentă integrantă a brandului nostru. Producătorii au nevoie de
susținere când vine vorba de înglobarea soluțiilor eficiente în business-urile lor, dar și pentru a deveni
vizibili pe piața de profil. Este plăcut să văd că „Povești cu vinuri românești” devine tot mai mult o sursă
de promovare pentru viticultori, dar și de educare a consumatorului de vinuri”, a declarat Mario Tomšić,
Country Manager BASF Agricultural Solutions România.
De-a lungul istoricului său, competiția „Povești cu vinuri românești” a atras încrierea unui total de 2.820
de vinuri și spumante distincte, din toate categoriile vizate. În cadrul tuturor edițiilor au fost degustați
aproape 7.000 de litri de vin de către 234 de membri ai juriului specializat. În același timp, totalul premiilor
oferite de companie a ajuns la 127.000 euro, din 2016 și până în prezent.
Vinurile spumante românești – o nouă categorie premiată de BASF
O premieră a concursului din acest an a fost și includerea unei secțiuni dedicate vinurilor spumante,
pentru care jurizarea s-a desfășurat doar în cadrul etapei naționale. Câștigătorul categoriei este vinul
spumant Blanc de Blancs, alb brut, aparținând producătorului Podgoria Silvania, din zona Sălaj. În cazul
acestei categorii au fost luate în considerare spumantele din întreaga țară, fără a exista o limitare a
suprafeței cultivate cu viță-de-vie.
„Evoluția competiției în acești 8 ani demonstrează că producătorii mici și mijlocii au tot mai multă
încredere în concurs și își doresc să testeze calitățile vinurilor pe care le produc, punând din ce în ce mai
Internal
mult accent pe calitatea produselor. Observăm tot mai des că aceștia sunt dispuși să investească în
tehnologii noi și conforme cu cerințele vitivinicole durabile, aceasta fiind, de altfel, direcția corectă la care
ar trebui să se alinieze toți producătorii români. Într-o competiție atât de puternică, precum „Povești cu
vinuri românești”, cheia e să-și găsească motivația, astfel încât să traseze linia fină dintre tradiție și viitor”,
a declarat Georgel Costache, Vicepreședinte ADAR și Președinte al Juriului „Povești cu vinuri românești”.
Cea mai creativă copertă a catalogului „Povești cu Vinuri Românești 2023”
Anul acesta, dincolo de competiția tradițională, BASF România a lansat și un concurs de design pentru
coperta catalogului dedicat vinurilor și spumantelor finaliste. Astfel, studenții de la facultățile de arte și
design au fost provocați să creeze coperta broșurii „Povești cu Vinuri Românești 2023”, lucrările acestora
fiind atent analizate de juriul specializat în domeniu: Matei Sandu, Profesor în cadrul Universității
Naționale de Arte din București, Sorin Sorașan, Ilustrator, și Alexandru Mălăescu, Creative Partner în
cadrul Long Shot Creative Shop.
„În industria aceasta, vinul și creativitatea sunt sinonime. Astăzi, cei mai mulți producători de vin sunt și
povestitori. Catalogul nostru este o carte de povești ale acestor crame. Este important ca acest catalog
să aducă permanent un element de noutate, începând chiar de la copertă, motiv pentru care am invitat
tinerii artiști aflați la început de drum să participe la concurs”, a afirmat Mario Tomšić.
Creația desemnată câștigătoare aparține concurentei Diana Burcea, studentă în anul 2 la Universitatea
de Vest din Timișoara, în cadrul Facultății de Arte și Design. Lucrarea ei urmează să devină imaginea a
peste 5.000 de exemplare ale catalogului „Povești cu Vinuri Românești 2023”.
„Tinerii artiști fac parte din generația care devine vocea schimbării, iar noi am creat contextul și le-am
oferit terenul ideal pe care să-și testeze talentul și autenticitatea. Potențialul este imens, iar noi, ca actor
social, ne propunem să-l maximizăm”, a adăugat Mario Tomšić.
Comunitatea BASF a votat eticheta favorită și anul acesta
BASF România a integrat, și în ediția 2023, concursul destinat designului de etichete pentru sticlele de
vin, desfășurat doar pe pagina de Facebook a companiei. Comunitatea a căpătat calitatea de juriu și a
putut vota cea mai frumoasă etichetă, câștigătoarea aparținând vinului apus de soare al Cramei Moșia
Domnească, Panciu.
Impactul acestei competiții este resimțit la nivelul cramelor mici și mijlocii din România, deoarece
producătorii au șansa să stabilească conexiuni directe cu potențialii consumatori, să testeze gradul de
percepție „la prima vedere” și, ulterior, să-și îmbunătățească imaginea de brand.
„Eticheta unui vin este cartea de vizită a producătorului. Percepția consumatorului asupra etichetei și
designului sticlei de vin influențează substanțial procesul său decizional. Din acest motiv, vinificatorii își
doresc, cu siguranță, să fie memorabili. Orice producător urmărește ca, pe lista scurtă a clientului, să
existe numele vinului său, iar asta nu vine doar din calitatea gustului, ci și din aspectul produsului și din
povestea pe care o transmite”, a încheiat Mario Tomšić.
#
Despre BASF
La BASF, creăm chimie pentru un viitor durabil. Combinăm succesul economic cu protecția mediului și
responsabilitatea socială. Peste 111.000 de angajați din Grupul BASF contribuie la succesul clienților
noștri în aproape toate sectoarele și aproape în fiecare țară din lume. Portofoliul nostru este organizat în
șase segmente: produse chimice, materiale, soluții industriale, tehnologii de suprafață, nutriție și îngrijire
și soluții agricole. BASF a generat vânzări de 87,3 miliarde de euro în 2022. Acțiunile BASF sunt
tranzacționate la bursa din Frankfurt (BAS) și sub formă de certificat de depozit american (BASFY) din
SUA. Informații suplimentare la www.basf.com.
Despre BASF Agricultural Solutions
Agricultura este esențială pentru a pune la dispoziția unei populații în creștere rapidă hrană suficientă,
sănătoasă și accesibilă, reducând, în același timp, efectele asupra mediului. Colaborând cu parteneri și
experți în agricultură și integrând criteriul sustenabilității în toate deciziile de business, ajutăm fermierii să
aibă un impact pozitiv pentru o agricultură durabilă. De aceea, investim continuu în zona de cercetare și
dezvoltare, conectând gândirea inovatoare cu acțiunile practice din domeniu. Portofoliul nostru cuprinde
Internal
semințe și trăsături genetice ale plantelor special selectate, soluții chimice și biologice pentru protecția
culturilor, soluții pentru gestionarea solului, sănătatea plantelor, controlul dăunătorilor și agricultura
digitală. Cu echipe de experți în laboratoare, pe câmp, la birou și în unitățile de producție, ne străduim să
găsim echilibrul potrivit pentru succesul fermierilor, al agriculturii și al generațiilor viitoare. În 2022, divizia
noastră a generat vânzări de 10,3 miliarde de euro. Pentru mai multe informații, vizitați sau oricare dintre canalele noastre de social media.