Digital & TehnologieTimp liber

EXPUS: dincolo de media convențională

O analiză Golin & Path, care pune față în față agenda publică din media tradițională cu prioritățile consumatorului exprimate în New Media

Mesajele din media tradițională nu mai ajung la consumator, iar când ajung acesta are deja convingeri care greu mai pot fi schimbate, în timp ce TikTok devine o agendă publică alternativă, sunt câteva dintre concluziile evidențiate de EXPUS®: dincolo de media convențională, analiză Golin, realizată în colaborare cu Path. Ce discurs mai cumpără consumatorul în acest context și ce pot face brandurile pentru a-și păstra relevanța și credibilitatea în acest context, sunt întrebări la care Expus răspunde pe baza analizei.

Paradigma comunicării se schimbă. Deși oamenii consumă mai multă informație, în realitate sunt tot mai dezinformați pentru că își validează noutățile în grupul din care fac parte, nu din surse oficiale. Care sunt consecințele și ce atitudine ar trebui să aibă brandurile pentru a nu-și aliena segmente importante de consumatori, aflăm în Expus”, a spus Cristina Butunoi, Director Executiv, Golin.

Ca să înțelegem cum s-a accelerat efectul de bias cognitiv și de ce,uneori, oamenii aud altceva, în ciuda argumentelor logice și a faptelor demonstrabile, am derulat o amplă analiză de social listening, în ceea ce am denumit Media Convențională (media unidirecțională) și New Media (media bidirecțională), în perioada octombrie 2024 – februarie 2025.

Expus a grupat aproximativ 650.000 de mențiuni și a analizat în profunzime un eșantion de 135.200 de mențiuni din media, mai puțin subiectele de lifestyle și can-can. Au rezultat nouă teme principale, care centralizează mai multe subiecte: dezvoltare economică, corupție, educație, sănătate, sustenabilitate, naționalism, apărarea țării, reforma administrației, incluziune socială.

Materialul analizează reach-ul, engagement-ul și sentimentul generat de acestea, distribuția lor pe rețelele sociale și forumuri. Pentru a vedea care dintre aceste subiecte au devenit trenduri pe TikTok, au fost analizate 110 hashtaguri cărora le corespunde un număr de 1.5 milioane video-uri cu peste 25 de miliarde de vizualizări.

Analiza noastră a confirmat cât de diferit circulă informația în Media Convențională față de New Media, dar cea mai mare surpriză a fost să vedem cât de rapid se formează și se consolidează convingerile pe TikTok. Am folosit tehnologii avansate de social listening pentru a structura și interpreta un volum foarte mare de date, dar interpretarea umană a fost esențială pentru a înțelege nuanțele conversațiilor și dinamica emoțională din spatele cifrelor, a spus Roxana Bleoajă, Path.

Printre discrepanțele analizate se remarcă, de exemplu, dezvoltarea economică, cu 26% mențiuni din total mențiuni în media ce au focus pe investiții, finanțări, infrastructură, în timp ce pe TikTok 100.000 de materiale video cu peste 2 miliarde de vizualizări îndeamnă la boicot. De asemenea, naționalismul este prezent în media tradițională cu 7% din mențiuni care tratează cu precădere valorile tradiționale, prezente în context electoral în unele discursuri, pe TikTok este subiectul cel mai viralizat cu peste 18 milioane de vizualizări.

Pornind de la modul în care au interacționat cu subiectele analizate am identificat șase tipologii distincte de persoane – fiecare cu motivații, nevoi, bariere și stimuli pozitivi specifici la care răspund: Pragmaticul Riguros, Optimistul Antreprenor, Energeticul Activist, Luptătorul Social, Vizionarul Eco-conștient și Strategul Geo-politic sunt profilați, în detaliu, în materialul disponibil pentru descărcare www.golin.ro/expus-dincolo-de-media-conventionala.


Despre Golin România 

Golin România este afiliată la una dintre cele mai valoroase rețele internaționale de PR, Golin Worldwide, agenție de Relații Publice care își aliniază eforturile de creație și data cu business-ul clienților pentru a livra rezultate cu impact. Împreună ajungem la cele mai valoroase insight-uri și colaborăm într-un mediu incluziv, creăm cu mult curaj și orientați către rezultate. Cei 1.700 de angajați Golin la nivel global operează în peste 50 de birouri din întreaga lume, ceea ce ne permite să venim cu soluții complete pentru piețe multiple și pentru programe de comunicare regionale sau globale. Golin a fost numită Global Agency of the Year în cadrul PR Week 2021, 2020 și 2019 și PRWeek U.S. 2024. De asemenea, a fost desemnată Agenția Anului din regiunea Americii de Nord, în cadrul PRovoke Media 2021, Midsize Consultancy of the Year la SABRE EMEA 2023 și Research & Measurement Team of the Year în cadrul edițiior AMEC Awards din 2023, 2022, 2021, 2020 și 2019. Golin este prima agenție de PR care a obținut Gold și Silver pentru creativitate, în cadrul Festivalului Cannes Lions din 2019, ca în 2024 să devină prima agenție de PR care câștigă premii Grand Prix la Cannes Lions. 

În România, Golin face parte din unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare, Lowe Group, alături de MullenLowe (agenție integrată de marketing și comunicare), Initiative (media), Medic One (comunicare în domeniul medical) și Path (unit-ul specializat în analiza și interpretarea datelor).  

Pentru mai multe informații vizitați http://golin.ro sau pagina de Facebook Golin Romania.  

Despre Path

Path este unit-ul din Lowe Group specializat în analiza și interpretarea datelor, creat ca răspuns la nevoia business-urilor de a se adapta rapid la viteza cu care consumatorul își schimbă comportamentul. Path integrează o suită amplă de instrumente și surse de date locale și internaționale, disponibile în rețeaua agențiilor din grup, care adresează toate disciplinele comunicării.  

Back to top button