Cercetările arată că 70% dintre europeni folosesc internetul în mod regulat. Aproape jumătate dintre consumatorii din UE (45%) cumpără online, iar 11% din cumpărăturile lor provin de la comercianți cu sediul într-o altă țară europeană.
Odată cu creșterea utilizării internetului și a cumpărăturilor online, vine și riscul expunerii la fraude online.
Prevalența percepută a fraudei pe internet a afectat comportamentul consumatorilor.
Într-un sondaj, 62% dintre consumatorii care nu au făcut nicio tranzacție online transfrontalieră
au spus că i-au descurajat temerile legate de posibile fraude. Într-un alt sondaj, aproximativ o cincime dintre respondenți și-au exprimat îngrijorarea că detaliile cardului de plată ar putea fi furate (21%) și că datele personale ar putea fi furate (19%) atunci când cumpără produse online într-o altă țară din UE.
Frauda, în general, tinde să fie subraportată, iar frauda online cu atât mai mult.
Cele mai comune fraude:
- site-uri web frauduloase 19%
- vânzarea on-line de mașini 12%
- produse contrafăcute 11%
- presupuse perioade de încercare gratis 5%
- vânzări de bilete on-line 5%
- phishing 4%
Unele tipuri de escrocherii sunt larg răspândite și au fost raportate de aproape toate oficiile europene pentru protecția consumatorilor.
70% au menționat site-uri web frauduloase care vând produse electronice incredibil de ieftine care, de fapt nu sunt niciodată livrate. Consumatorii sunt atrași de prețurile mici de pe unele site-uri web care pot oferi a reduceri semnificative la produsele electronice populare, cum ar fi smartphone-uri sau camere. De obicei acolo nu există opțiune de a plăti cu cardul de credit sau există o taxă prohibitivă de costisitoare pentru a face acest lucru și în general se cere transfer bancar. Aceste magazine apar online; strâng cât mai multe plăți în avans pot, doar ca să dispară de pe web, lăsându-și clienții fără bani și fără produs. Comerciantul solicită, în general, plata printr-o companie de transfer de bani care lasă consumatorul fără nicio soluție atunci când articolul nu ajunge.
Ghid de întrebări pe care să ți le pui înainte de a da orice informații unui site:
– Există pe site și adresă geografică? Nu vă bazați niciodată doar pe o adresă de e-mail sau pe o cutie poștală, număr deoarece acestea sunt greu de urmărit.
– Există pe site menționat un număr fix? Sunați la acel număr pentru a verifica dacă funcționează și este corect.
– Afacerea este înregistrată? Căutați numărul de TVA și verificați dacă numărul este valabil pe
Site-ul web VIES al Comisiei Europene (sistem de schimb de informații în materie de TVA28).
– Când a fost înregistrat site-ul? Atenție la site-urile care au fost create recent, deoarece
site-urile frauduloase vin și pleacă foarte repede. Puteți găsi aceste informații atunci când căutați pe internet istoria domeniului.
– Cercetați pe internet repurtația site-ului – studiați dacâ este mentionat pe forumuri si are o reputatie buna sau proasta.
– Fiți deosebit de atenți cu ofertele comerciale în care apar „pop-up” sau în care apar nesolicitate
ecranul dvs.
– Nu aveți încredere în logo-ul mărcii de încredere, verificați site-ul web al mărcii de încredere pentru a verifica dacă vânzătorul este cu adevărat afiliat.
– Puneți întrebări despre produs și evaluați cât de serioase sunt răspunsurile oferite.
– Prețul pe care trebuie sa-l platiti corespunde prețului indicat pe site? Include totul, chiar si costurile administrative și de livrare?
– Ce garanție se oferă la produse?
– Site-ul menționează corect dreptul de retragere?
– Site-ul oferă un sistem de plată securizat (https sau lacăt)? Nu plătiți niciodată pentru o achiziție
cu serviciul de transfer de bani sau orice altă metodă de plată nesigură.
– Puteți găsi termenii și condițiile generale și sunt clare?
– Păstrați detaliile comenzii, imprimați sau salvați o copie acolo unde este necesar (print screen).
– Dacă aveți îndoieli, contactați Oficiul local pentru protecția consumatorlor sau o altă sursă de încredere pentru informații.
– Amintiți-vă, dacă oferta sună prea bine pentru a fi adevărat, atunci probabil că este.