De la pandemie la societatea spectacolului
de Roxana Melnicu
Ca rezultat al pandemiei, a crescut dorința de distracție, în detrimentul informației. Astfel, pentru prima oară în istorie, anul trecut, în toată lumea, accesările TikTok au depășit căutările Google. Începând cu luna august 2021 se pare că supremația TikTok este incontestabilă, arătând că în miezul amenințării vitale în care ne aflăm, societatea recurge la fațeta de societate a spectacolului.
Deși mulți dezavuează calitatea unor conținuturi TikTok, statisticile arată că majoritatea celor care au accesat aplicația sunt mânați de curiozitate și scrollează neîncetat!
Statistica despre care vorbim acum aparține Cloudfare, o companie de securitate IT: dacă până în februarie 2021 supremația Google era incontestabilă, în februarie, martie și iunie Google a fost devansat de TikTok, iar din august TikTok nu a mai părăsit poziția fruntașă. În topul anului 2020 Google a deținut prima poziție și în top 10 se mai aflau TikTok, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft și Netflix.
Cloudfare urmărește datele folosind Cloudflare Radar, o aplicație care monitorizează traficul pe internet.
Filosofii și criticii au vorbit încă din anii 1970 despre societatea spectacolului, în ultimii ani s-a impus din ce în ce mai mult ideea de info-tainment, un hibrid între informație și entertainment, însă a fost nevoie de un an și jumătate de pandemie pentru a putea vedea entertainmentul luând-o cu hotărâre înaintea informației.
Specialiștii sunt unanimi în a susține că popularitatea TikTokului se datorează pandemiei de Covid. Într-adevăr atmosfera de anxietate care a însoțit toată această perioadă a dat naștere unui reflex de apărare psihologică prin refugiul în entertainment. Practic, trebuința de asigurare, de consolare, de joc este oferită de soluții de entertainment care, pentru a face față nivelului tot mai ridicat de anxietate, devin din ce în ce mai simple, în sensul în care nu cer mobilizarea unor resurse psihice și intelectuale deosebite pentru a fi descifrate.
Astfel, dacă la începutul pandemiei nevoia de informații pentru a ne putea orienta în noul mod de viață era foarte mare, ceea ce se reflecta în căutările de tip Google, în ultimul an trebuința de a contracara anxietatea a prevalat. TikTok a fost instrumentul ales pentru că apelează de mecanisme simple și universale de consolare (mișcare, sunet, gag) în timp ce facebook, chiar instagram și twitter sunt pline de controverse și discuții.
Datele companiei Sensor Tower arată în continuare că până în iulie 2021, TikTok a fost descărcat de mai mult de 3 miliarde de ori.
Proprietarul rețetei sociale Tik Tok este o companie chineză numită Bytedance; acum aplicația are mai mult de un miliard de utilizatori în toată lumea. În China aplicația se cheamă Douyin și a sot lansată în septembbrie 2016. În 2021 legea chineză a limitat accesul copiilor sub 14 ani la 40 de minute pe zi.