Anii de după evenimentele din 1989 au coincis cu o instaurare treptată a unei stări de apatie democratică, segmentul tânăr de populaţie fiind cel mai afectat, aspect alarmant pentru consolidarea unei culturi civice participative.
Procesul de socializare, de educație civică, prin care individul asimilează normele şi valorile civiice ale sistemului din care face parte, continuă să rămână la un stadiu incipient, ceea ce poate duce – progresiv, la o scădere a ratei implicării.
Atunci când analizăm implicarea socială trebuie să avem în vedere o serie de indicatori: activităţi de voluntariat (frecvenţa şi intensitatea implicării), participarea la activităţi sociale, culturale, de petrecere a timpului liber etc.
În ceea ce priveşte analiza participării civice, principalii indicatori sunt: nivelul de informare privind problemele locale şi naţionale, percepţia privind puterea de a influenţa decizii/ evenimente, contactul cu autorităţi/ reprezentanţi ai partidelor, implicarea în acţiuni de tip local/ naţional, intenţia de a participa la vot.
Odată cu declinul participării sociale şi civice se constată şi o scădere a gradului de încredere socială (practic, există o relaţie de interdependenţă între cele două concepte). Prin încredere socială se înţelege: încrederea în semeni şi în persoane diferite (minorităţi), încrederea în instituţii, percepţii privind valorile comun acceptate.
Implicarea civică şi politică a tinerilor şi transformarea acestora în cetăţeni activi ar trebui să constituie într-o societate normală primul pas în promovarea schimbării sociale. Însă, relaţia de interdependenţă între factorul social şi cel politic a condus la o diminuare a interesului pentru acest timp de implicare. Tânărul se percepe ca un outsider în relaţia guvernanţi – guvernaţi. Studiile pe acest domeniu demonstrează că încrederea în instituţiile publice este redusă, pe fondul unei lipse acute de informare vis-a-vis de atribuţiile acestora, iar capacitatea de a influenţa într-o oarecare direcţie hotărârile care se iau la nivel înalt este considerată utopică. Aşadar, aceste aspecte duc pe termen scurt şi mediu la scăderea interesului pentru implicarea şi participarea civică şi, în timp, la apariţia unui deficit democratic sau la menţinerea unei culturi politice dependente. Se impune necesitatea resocializării civice a individului dar şi o reconfigurare la nivelul instituţiilor publice.
Socializarea, implicarea civică prin mass media şi internet constituie un fapt real al societăţii actuale, fiind cele mai utilizate metode de informare de către români. Cu toate acestea, bariera dintre mediul online şi realitatea social-politică pare a fi greu de depăşit de către tineri, existând diferenţe vizibile între intenţia exprimată pe bloguri sau reţele de socializare şi acţiunea de implicare propriu-zisă (spre exemplu, votul).
Potrivit studiilor, tinerii români se situează pe penultima poziţie în ceea ce priveşte activităţile de voluntariat, având doar 8 procente. Mediul O.N.G. ar putea fi însă un mijloc eficient de construire a unei conştiinţe civice solide, cu atât mai mult cu cât anumite mecanisme ale democraţiei, precum votul sau dezbaterile tematice, sunt transpuse şi implementate la un nivel optim.
Aşadar, dominantă în rândul segmentului tânăr de populaţie este o atitudine pasivă faţă de procesul politic şi reprezentanţii săi, fapt ce afectează stabilizarea democraţiei şi, în timp, chiar revigorarea clasei politice. În acest context, dezirabilă este introducerea unor strategii prin care să se pună atât bazele unei cunoaşteri socialee, cât şi încurajarea tinerilor în procesul de implicare civică.
Anunţăm crearea unui spaţiu în care tinerii să se simtă în siguranţă, o rubrică în această platformă a cetățenilor, a consumatorilor, – în care opiniile lor să conteze. Un pas spre o bună cunoaştere şi înţelegere a fenomenelor sociale, economice, culturale şi politice. Ne adresăm tinerilor de orice vârstă care vor să facă o schimbare în societatea de azi.
Nu politizăm această acţiune, nu arătăm direcţii! Vrem doar să facilităm schimbul de idei şi implicarea civică!
Suntem alături de voi prin proiecte ce vor fi derulate în şcoli generale, licee şi universităţi! Vom organiza concursuri, sesiuni de training, focus groupuri şi alte acţiuni la care participarea voastră va fi un punct de plecare pentru promovarea de valori!
Este timpul să învăţăm împreună! Este timpul să arătăm că ne pasă! Este timpul să avem iniţiativă!