fbpx
Digital & TehnologieFinanciar & Asigurări

Drepturile consumatorilor care cumpără online

Atunci când facem cumpărături în mediul online, avem toate drepturile de care se bucură orice consumator la achiziţiile în magazinele tradiţionale, fizice. În plus, putem returna cumpărăturile în termen de 14 zile de la primirea lor, fără niciun fel de explicaţii, primindu-ne și banii înapoi.

Returnarea produsului
Ce nu se poate returna
Verificarea coletului
Recuperarea banilor

Când cumpărăm de pe magazine online, putem returna produsul respectiv fără niciun fel de argument sau explicaţii, operatorul economic fiind obligat să-l primească. Acest lucru este reglementat de legislaţia europeană, care impune această regulă. Motivul este unul simplu: spre deosebire de o sesiune de shopping prin magazinele din mall, de exemplu, când putem vedea exact cum arată produsul pe care dorim să îl cumpărăm, atunci când facem o comandă online se presupune că nu ştim care sunt caracteristicile lui – de la culoarea şi măsura exactă până la textură sau miros.

Tocmai de aceea, legislaţia europeană, care se aplică şi în România, ne permite să primim cumpărăturile acasă, ne dă un răgaz de 14 zile pentru a avea timp să le vedem, să ne dăm seama dacă ne sunt sau nu pe plac. Iar dacă vrem, putem să le înapoiem şi să primim banii înapoi. Mai mult, unii retaileri din mediul online au crescut această perioadă până la 30 de zile sau mai mult.

Sunt, totuşi, şi produse pe care nu le putem returna, cum ar fi cele care pot expira rapid sau cele care se pot deteriora; de asemnenea, din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă, nu pot fi returnate produsele sigilate care au fost desigilate de consumator. Nu pot fi returnate nici produsele personalizate, executate după cerinţele consumatorului, ziarele sau periodicele care nu au fost livrate în baza unui abonament.

De asemenea, regula se aplică și pentru furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă livrarea a început cu acordul expres al consumatorului. Însă, despre toate aceste produse exceptate de la dreptul de retragere, comerciantul trebuie să se informeze chiar din pagina de prezentare a produselor.

În plus, avem dreptul ca, în momentul în care primim de la curier un colet cu cumpărăturile făcute, să nu semnăm pentru primire până în momentul în care verificăm dacă produsul sau produsele din interior nu sunt deteriorate în vreun fel. Este recomandat să verificăm dacă pachetul este integru, dacă nu cumva este tăiat, rupt sau zgâriat şi dacă, la interior, produsul primit nu este spart, ciobit, zgâriat sau deteriorat.

În cazul încălcării drepturilor de consumator, pentru achiziţiile din online avem mult mai multe şanse de recuperare a banilor plătiţi pentru cumpărăturile respective decât în cazul vânzării directe în magazin. Şansele de recuperare sunt şi mai mari dacă alegem să plătim online cu cardul.

Consumatorul este responsabil în ceea ce priveşte diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării produselor. (Art. 14, alin. (3)) din OUG nr. 34/2014

Back to top button