fbpx
ABC financiarEducatieFinanciar & AsigurăriPodcastTimp liber

Cum s-a schimbat relația românilor cu băncile

în ultimii 8 ani


 #Podcasturile CSALB, Sezonul 4, Episodul 1

𝐂𝐢𝐧𝐞 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐢𝐧𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭̦𝐢𝐢?
  • Alina Radu – conciliator CSALB, avocat Partener
  • Alexandru Păunescu – directorul juridic al BNR, președintele Colegiului CSALB
  • Moderatorul discuției este Cornel Dinu – fondator Banking News
Subiectele dezbătute:
  • Banca să fie conștientă că, la un moment dat, trebuie să își sprijine consumatorul care se poate afla într-o situație neprevăzută
  • Educația financiară este capacitatea unui consumator de a evalua produsele care îi sunt puse la dispoziție și a decide care i se potrivește cel mai bine
  • Acum 8 ani, după înființarea CSALB, consumatorii veneau cu o abordare destul de agresivă, aruncând vina exclusiv asupra băncilor pentru ce li se întâmpla. Acum vin să negocieze
  • Băncile acordau fără a explica suficient produse financiare pentru care consumatorii nu erau pregătiți, precum cardurile de credit
  • Nu este justificabilă abordarea băncilor pentru câștigarea cotei de piață, în perioada de creditare dinaintea crizei financiare din 2008
  • Cu informațiile pe care le-au avut la dispoziție, băncile puteau fi un pic mai diligente
  • CSALB a câștigat credibilitate în primii ani datorită reputației conciliatorilor
  • Suntem la momentul în care transparența și dialogul cu clienții este crucial pentru o bancă
  • Ne dorim ca băncile să-și facă o analiză a litigilor, să vadă în care dintre ele pot să se înțeleagă cu consumatorii și să-i cheme ele însele către conciliere

Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB:

Conștientizarea pleacă de la educație. Până la urmă ce înseamnă educația financiară? Este capacitatea unui consumator de a evalua produsele care îi sunt puse la dispoziție și a decide (cu niște informații medii) ce produs îi se potrivește cel mai bine. Până la urmă, instituția financiară este cea care trebuie să îi pună la dispoziția consumatorului niște informații minimale cu privire la produsul vândut. Doar că este la fel de important ca respectivul consumator să meargă cu câteva elemente dinainte. Să știe ce presupune un contract de credit, de exemplu.

VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/E4fU0rj0Gb8

VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/Ozjj-mUaFCQ

Și atunci există acele variante pe care consumatorii le-au accesat prin CSALB de atâta timp:de re-eșalonare, rescadențare, reducerea unor costuri. Că vorbim de comisioane, inclusiv diminuarea soldului principalului, creditului și așa mai departe. Sunt situații în care cele două părți trebuie să re-echilibreze contractul, care nu se dezechilibrează ca urmare a acțiunii uneia dintre cele două părți, ci pentru că se întâmplă de multe ori situații neprevăzute dpentru ambele părți. Dacă vă aduceți aminte, acum câțiva ani, unele instituții ale statului spuneau că băncile au înrobit consumatorii. Dându-le un credit, banca i-a transformat în robi. Oamenii nu sunt robii băncilor, ci ai propriilor bunuri pe care le-au achiziționat cu creditele respective.


Între 2006-2008 a fost o problemă legată mai degrabă de experiența pe care o aveam imediat după perioada comunismului. Practic nu am existat pe piața capitalistă, nu am avut economie de piață mai bine de 50 de ani.

VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/UJaTVdfY7NA

Primele credite ipotecare s-au acordat undeva în 2001-2002. În anii de creditare euforică era mai degrabă o necesitate de a reduce decalajele între noi și vesticii care au avut jumătate de secol la dispoziție să își dezvolte propria persoană și avuția. Era vorba de lipsa unei experiențe mai degrabă decât lipsa de educație financiară. Experiența de a avea un credit, posibilitatea, capacitatea de a lua o casă. Deci este cumva justificabilă abordarea consumatorului.

N-aș putea să spun că a fost la fel de justificabilă maniera de abordare din partea băncilor. În această euforie toată lumea a mers pe creștere. Băncile voiau să câștige cotă de piață, au apărut creditele date în franci elvețieni și părea că este o variantă mult mai avantajoasă pentru consumatori și nu pe termen scurt, ci pe termen lung. Nu s-a gândit nimeni că la un moment dat Banca Elveției o să schimbe politica monetară și că se vor devaloriza foarte puternic leul și alte valute în raport cu francul.  

VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/odri_yTSiRY

Primeai prin cutia poștală fel de fel de carduri de credit, produse care sunt destinate mai ales persoanelor cu venituri ridicate. Funcționalitatea în sine a cardului de credit nu era explicată suficient de către bănci. A trebuit să avem parte de experiența capitalismului pentru ca lucrurile să se cristalizeze. Eu mi-aduc aminte că undeva prin anii 2000 vorbeam cu niște prieteni din Grecia care îmi spuneau că au cumpărat o mașină de spălat și un televizor cu rate fără dobândă. La noi băncile nu ofereau aceste produse la momentul respectiv.

Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB

A fost o perioadă destul de lungă de timp în care CSALB a trebuit să câștige încrederea ambelor părți. Eu, la acel moment, în calitate de coordonator al întregului proiect, mă așteptam ca începutul să fie dificil. În primul rând, ideea de conciliere, de negociere, de compromis, era ceva destul de exotic în perioada maximă de conflict, în anii 2015-2016. Faptul că Banca Centrală a fost prezentă în proiectul CSALB a reprezentant o prezumție de încredere. Cu toate acestea, trebuia dovedit faptul că CSALB este viabil, că poate să ofere o soluție și să reprezinte o variantă clară față de instanță. În primul rând trebuia să câștigăm credibilitate, iar acest lucru s-a întâmplat în primul rând datorită reputației conciliatorilor: profesori la facultatea de Drept, avocați, foști judecători, au susținut și au dat încredere acestui proiect.   


VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/TGUsiPiPPfs

S-a constatat acest lucru și în cazul creditelor în CHF. Consumatorii au văzut că și pe această chestiune nu este ceva alb sau negru. Băncile au venit cu niște soluții, unii consumatori au acceptat acele propuneri, iar alții au mers în instanță. Însă, în instanță au fost sentințe diverse, unele în favoarea consumatorilor, altele în favoarea băncilor.

VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/xKlx9KPFlAA

Ceea ce pot observa în ultimul timp este că sunt consumatori care își definesc bine nevoile lor financiare când se adresează CSALB, dar nu știu cum să abordeze banca. Și atunci intervine sarcina noastră să vedem cum traducem pentru banca nevoile pe care le au consumatorii, astfel încât să-i putem ajuta.


  • Alexandru Păunescu, director juridic BNR, Președintele Colegiului CSALB

Cifrele s-au dublat de la an la an. Sunt în ultimii trei ani peste 500 de dosare care au venit din instanță și s-au soluționat amiabil la CSALB. Noi sperăm să crească această cifră și pentru asta le cerem judecătorilor concursul, mai ales că este și în avantajul lor să scape de o parte din dosarele cu care sunt împovărați. Este foarte important ca oamenii care se adresează instanței să afle din partea judecătorilor că există posibilitatea soluționării alternative.

VIDEO: https://www.youtube.com/shorts/8S8RhnYHp6w

Back to top button