fbpx
Auto & CălătoriiCasă & FamilieFinanciar & Asigurări

Cardul european de sănătate. O asigurare gratuită care vă poate fi de ajutor în caz de accidente în vacanțe.

Procedura de obținere a cardului european de sănătate începe cu completarea și semnarea cererii de eliberare!

Când pleci în străinătate, ai grijă să nu-ți lipsească asigurarea de călătorie care include și asigurarea de sănătate. Suplimentar, îți poți activa cardul european de sănătate, care îți dă dreptul să primești asistență medicală în cadrul unei șederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene. 

Cardul european de sănătate nu este obligatoriu. Ca să-l obții, trebuie să faci o cerere la Casa de Asigurări de Sănătate din județul în care locuiești. În plus, e nevoie să fii asigurat în România și să faci dovada că ai contribuțiile achitate la zi, ca să-l poți folosi.

Ce se întâmplă dacă oprești cotizația la sistemul național de sănătate pe perioada de valabilitate a cardului european de sănătate? Ei bine, dacă se întâmplă să ai nevoie să îl folosești într-un stat al Uniunii Europene, casa de asigurări de sănătate care ți-a emis cardul va rambursa totuși contravaloarea serviciilor medicale instituției care te-a tratat și, ulterior, va recupera banii de la tine.

Ce drepturi ai dacă deții un card european de sănătate

Cardul european de sănătate îți dă treptul să beneficiezi de asistență medicală în orice stat UE, dar nu acoperă situația în care te duci într-o țară a Uniunii Europene cu scopul specific de a face un tratament medical pentru afecțiuni pe care le aveai deja. Serviciile medicale de care vei beneficia sunt cele prevăzute de legislația fiecărui stat și nu vor depăși strictul necesar, așa că, înainte să pleci, trebuie să te interesezi despre sistemul de sănătate din țara în care mergi. 

Cardul european de sănătate se eliberează la cerere, gratuit și are valabilitate doi ani. Cu maximum o lună înainte de expirarea lui, poți urma procedura normală ca să se obții un card nou.

Cum obții un card european de sănătate

Procedura de obținere a cardului european de sănătate începe cu completarea și semnarea cererii de eliberare. Ai nevoie de o copie a cărții de identitate și o adeverință de salariat. Dacă ești pensionar, trebuie să prezinți o copie după decizia de pensionare (pentru situațiile în care nu s-a realizat încă plata pensiei) sau talonul de pensie din luna anterioară. În cazul în care primești pensie de invaliditate, e nevoie să depui o copie a unui act care dovedește incapacitatea de muncă (documentul trebuie să cuprindă termenul de revizuire). Calitatea de pensionar poate fi dovedită și cu o adeverință eliberată de instituția plătitoare a pensiei.

Pentru copii, este nevoie de o copie după certificatul de naștere sau a carții de identitate, după caz. Tinerii cu vârsta între 18-26 ani (elevi, studenți sau ucenici care nu realizează venituri din muncă) au nevoie de un document valabil din care sa rezulte că au calitatea de elev/student, avizat de instituția de învățământ.

Pentru absolvenții de liceu, pâna la începerea anului universitar, sunt suficiente un document din care sa rezulte că au absolvit studiile liceale în cursul anului curent și o declarație pe propria răspundere în care să spună că nu realizează venituri din muncă sau alte venituri impozabile.

Dacă ești student-doctorand, ai nevoie de copia contractului în baza căruia desfășori activități didactice în limita a 4-6 ore, de o declarație pe propria răspundere cum că nu realizezi și alte venituri asupra cărora datorezi contribuții potrivit Codului fiscal și de o adeverință eliberată de instituția de învățământ superior din care să rezulte că ai calitatea de student-doctorand.

Dacă ești coasigurat (soțul/soția sau altă rudă te-a înscris pe asigurarea personală), trebuie să ai o declarație pe propria răspundere a asiguratului care dorește să te coasigure, o declarație privind veniturile pe care le realizezi, o copie a cărții tale de identitate și una a persoanei asigurate.

Mai există câteva categorii speciale, pentru care vei găsi informații pe site-ul CASMB.

Cardul va fi emis în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii documentelor și trimis prin poștă la adresa înscrisă pe cerere. În cazul în care trimiți documentele prin poșta/curier, data depunerii se consideră data la care acestea ajung la sediul Baneasa (data confirmării de primire).

 

 

Back to top button